Sunlight tänker sig en framtid för mobila kontor nu när digitalisering och ökad mobilitet blivit extra viktiga i efterdyningarna av coronan.
Det är inte länge sedan Sunlight bildades och de är redan nu ett av de företag som är mest på hugget när det gäller nya idéer på fritidsfordonsmarknaden. Så beskriver de sig själva när de tar upp frågan om arbetsmiljö med projektet ”Home Office on Wheels”, ett utvecklingskoncept till en mobil arbetsplats i en husbil.
En av idéerna om framtidens arbetsmodeller är att de ifrågasätter det invanda. Digitalisering, utmaningen med fasta mönster och en ny tolkning av mobilitet leder till ett växande intresse för platsoberoende och därmed kommer efterfrågan på flexibla arbetsmiljöer att öka snabbt.
Resultaten av framtidens arbetsrapporter 2021 visar att två tredjedelar av de deltagare som kan arbeta hemma kommer att välkomna en sådan lösning. Forskning utförd av den tyska sjukförsäkringen DAK2020 avslöjade att 56 procent av befolkningen tror att de arbetar mer effektivt hemma än på kontoret. Trenden för mobila arbetslösningar betonas också i den senaste mobilkontorsundersökningen som genomfördes av Sunlight, 76 procent av de 430 tillfrågade personerna sa att de, på grund av pandemin, arbetade hemma, delvis hemma och långt borta jämfört med 45 procent före pandemin.
– Sunlight är ett ungt, framtidsdrivet varumärke, ett digitalt varumärke, säger VD Stephan Brutscher. Vi satte oss ner för att diskutera vad som kommer att hända när de nya arbetsmiljöerna blir det nya normala och vi ser en stor möjlighet för Sunlight att hjälpa till att forma framtiden. Vi är inte längre bara ett husbilmärke, vi är ett varumärke som tillhandahåller progressiva mobilitetslösningar.
Det var detta speciella tillvägagångssätt och Sunlights varumärkespositionering som förde den digitala mediedesignern Fabian Schweikert till företaget under hans studier av internationell marknadsföring. För sin kandidatexamen utvecklade och implementerade 29-årige Fabian Schweikert ett nytt arbetsprojekt: Schweikerts avhandling vid holländska Fontys Venlo University of Applied Sciences undersökte potentialen för platsoberoende arbetsplatser, särskilt i husbilar.
Lösningen: Hemmakontor på hjul som ett modulpaket för husbilar.
Tillsammans med Sunlight-ingenjörerna utvecklade Schweikert en prototyp som förvandlar den mobila hemmet till ett mobilt kontor: det multifunktionella, hopfällbara skrivbordet.som är utrustat med en extra skärm, laddningsalternativ för smarttelefonen och andra enheter samt extra lagrings plats. Sunlight förbereder nu implementeringen av en Home Office on Wheels-lösning, som kan finnas som ett modulsystem för varumärkets husbilar, skåpbilar och husbilar.
– Vi kommer att se en ytterligare ökning av den så kallade digitala nomadismen, och Sunlight-konceptet riktar sig till alla typer av yrken, de som naturligtvis kan arbeta externt och vill omdefiniera sin arbetsplats. Men också säljare, forskare inom fältarbete, till exempel geologer eller biologer, byggledare och arkitekter. Istället för att bo på ett sterilt hotell erbjuder hemmakontoret på hjul en flexibel, professionell och bekväm lösning, förklarar Schweikert.
En av idéerna om framtidens arbetsmodeller är att de ifrågasätter det invanda. Digitalisering, utmaningen med fasta mönster och en ny tolkning av mobilitet leder till ett växande intresse för platsoberoende och därmed kommer efterfrågan på flexibla arbetsmiljöer att öka snabbt.
Resultaten av framtidens arbetsrapporter 2021 visar att två tredjedelar av de deltagare som kan arbeta hemma kommer att välkomna en sådan lösning. Forskning utförd av den tyska sjukförsäkringen DAK2020 avslöjade att 56 procent av befolkningen tror att de arbetar mer effektivt hemma än på kontoret. Trenden för mobila arbetslösningar betonas också i den senaste mobilkontorsundersökningen som genomfördes av Sunlight, 76 procent av de 430 tillfrågade personerna sa att de, på grund av pandemin, arbetade hemma, delvis hemma och långt borta jämfört med 45 procent före pandemin.
– Sunlight är ett ungt, framtidsdrivet varumärke, ett digitalt varumärke, säger VD Stephan Brutscher. Vi satte oss ner för att diskutera vad som kommer att hända när de nya arbetsmiljöerna blir det nya normala och vi ser en stor möjlighet för Sunlight att hjälpa till att forma framtiden. Vi är inte längre bara ett husbilmärke, vi är ett varumärke som tillhandahåller progressiva mobilitetslösningar.
Det var detta speciella tillvägagångssätt och Sunlights varumärkespositionering som förde den digitala mediedesignern Fabian Schweikert till företaget under hans studier av internationell marknadsföring. För sin kandidatexamen utvecklade och implementerade 29-årige Fabian Schweikert ett nytt arbetsprojekt: Schweikerts avhandling vid holländska Fontys Venlo University of Applied Sciences undersökte potentialen för platsoberoende arbetsplatser, särskilt i husbilar.
Lösningen: Hemmakontor på hjul som ett modulpaket för husbilar.
Tillsammans med Sunlight-ingenjörerna utvecklade Schweikert en prototyp som förvandlar den mobila hemmet till ett mobilt kontor: det multifunktionella, hopfällbara skrivbordet.som är utrustat med en extra skärm, laddningsalternativ för smarttelefonen och andra enheter samt extra lagrings plats. Sunlight förbereder nu implementeringen av en Home Office on Wheels-lösning, som kan finnas som ett modulsystem för varumärkets husbilar, skåpbilar och husbilar.
– Vi kommer att se en ytterligare ökning av den så kallade digitala nomadismen, och Sunlight-konceptet riktar sig till alla typer av yrken, de som naturligtvis kan arbeta externt och vill omdefiniera sin arbetsplats. Men också säljare, forskare inom fältarbete, till exempel geologer eller biologer, byggledare och arkitekter. Istället för att bo på ett sterilt hotell erbjuder hemmakontoret på hjul en flexibel, professionell och bekväm lösning, förklarar Schweikert.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.