Vinter- eller fricampar du kan det finnas anledning att titta närmare på den undersökning som Dagens Nyheter gjort.
DN bad SP att testa bilbatterierna i både 20 graders värme och 20 minusgrader för att se hur batteriernas kapacitet påverkades. I en miljö som skulle efterlikna en vanlig sommardag i Sverige fungerade alla batterierna relativt lika.
När samma test gjordes om i 20 minusgrader förändrades dock resultatet. Medan bilbatterier från vissa varumärken inte klarade av att uppnå en effekt som räcker till för att starta en bil, höll Tudor, Global och OKQ8 sig väl inom ramen för den kapacitet som krävs för att starta bilmotorn i minst 20 minusgrader.
-Givetvis är vi otroligt glada över att oberoende tester görs som påvisar att kvalitet lönar sig. Vi vet att våra batterier inte är billigast på marknaden, men ofta lönar det sig att se till kvalitet och inte bara till pris. Med ett stationsnät som sträcker sig från norr till söder måste våra produkter hålla för alla typer av klimat, säger Annika Reutersten, kategorichef biltillbehör på OKQ8.
Hur testet genomfördes
Marknadens tio vanligaste bilbatterier laddades upp till 100 procent med ett spänningsaggregat. Med hjälp av en startmotorsimulator testades sedan batteriernas kapacitet för att först köras i tio sekunder och sedan en minut vid 20 plusgrader. Därefter laddades batterierna igen för att testas på samma sätt i 20 minusgrader.
För att se DN:s test i helhet se: http://www.dn.se/motor/tester/test-dyrt-bilbatteri-bast-i-kyla.
Artikeln ursprungligen publicerad 2015-02-02
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.