De nya färjorna som ska modernisera trafiken mellan och till öar har plats för 60 bilar. Miljöaspekten har varit viktig men med ny teknik ska även hanteringen bli betydligt enklare och färjeleden ska kunna korsas med endast en knapptryckning, skriver Trafikverket på sin hemsida.
Vid avgång startar fartyget själv, lossar förtöjningarna och lämnar färjeläget. Under färden övervakar systemen trafik och annat som kan vara i vägen och vid ankomst förtöjer fartyget själv och laddar batterierna från landström. Laddningen får bara ta den tid som lossning och lastning pågår, cirka fyra minuter.
– Tekniken fungerar som ett stöd för personalen. Det tekniska systemet höjer säkerheten och gör det datorer gör bäst – lär sig att upprepa samma handlingsmönster. På så sätt hittas den mest miljövänliga körningen, förklarar Erik Froste, rederichef.
Färjerederiet har påbörjat en upphandling och anbuden ska vara inne senast den 19 mars 2021. Därefter beslutar Trafikverket om vilket varv som får uppdraget att bygga de nya elfärjorna. Satsningen ingår i Färjerederiets Vision 45, en plan för att alla vägfärjor ska vara klimatneutrala senast år 2045.
Leverans av första färjan blir kring årsskiftet 2022/23, sedan kommer de andra med ungefär ett års mellanrum.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.