SLB-analys har på uppdrag av Miljöförvaltningen i Stockholm sammanställt rapporten ”Luften i Stockholm 2017”. Den innehåller mätningar av luftföroreningar på olika platser runtom i staden. Det visade sig att vår huvudstad har betydligt bättre luft idag än för 50 år sedan. Nivåerna av svaveloxid, bly, kolmonoxid, bensen och andra luftföroreningar understeg gränsvärdena med god marginal.
Dessutom uppmättes i fjol rekordlåga nivåer av kväveoxider, NOx. Kväveoxider släpps ut bland annat från dieseldrivna personbilar och är farligt för hälsan i för stora koncentrationer.
”År 2017 uppmättes rekordlåga halter av NO2 på flera av stadens mätstationer. Miljökvalitetsnormen klarades på alla stadens gatustationer förutom på Hornsgatan. För första gången sen 2011 klarades EU:s miljökvalitetsnormer för NO2 över hela staden med marginal”, skriver SLB-analys i sin rapport.
Orsakerna till att kväveoxiderna var låga förra året tror man beror dels på fordonsparken, dels på vädret:
”Årets ovanligt låga halter av NO2 kan delvis vara resultatet av gynnsamma meteorologiska förhållanden, men troligtvis har även infasning av renare fordon med strängare avgaskrav bidragit till den kraftiga nedgången. Låga halter av NO2 uppmättes även under månader med mer normala vindhastigheter”, står det i rapporten.
Trots de goda luftkvalitetsresultaten anser författarna till rapporten att det behöver göras mer för att sänka utsläppen från vägtrafiken i Stockholm ytterligare. Med verktyg som trängselskatt, höjda p-avgifter och miljözoner tror SLB-analys att det går att få ännu renare luft i huvudstaden.
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.