Alltsedan TUR startade 1984, och snabbt växte till rese- och turistnäringens dominerande mötesplats, har det funnits ett stark önskan från utställare och partners om att göra ett liknande arrangemang i Stockholm.
- Nu har vi tillsammans med våra partners och utställare hittat både ett format och en lokal som passar behoven som vi har sett. Privatresandet ökar från år till år och nu vill vi erbjuda stockholmarna en riktigt bra resemässa, säger Farhad Kakavand, affärsansvarig för TUR på Svenska Mässan i Göteborg
Nu väljer TUR att själva möta den efterfrågan som finns från resesugna konsumenter i Stockholm-Mälardalen.
- Vad vi gör i Stockholm är en renodlad konsumentmässa i mindre format. Lokalerna begränsar oss till 50-60 utställare, förklarar Farhad. På utställarsidan räknar han med en blandning av länder, svenska destinationer, resebyråer, transportörer, hotell och aktivitetsarrangörer.
De populära reseberättelserna, där kunniga föreläsare på ett inlevelsefullt sätt skildrar olika resmål, följer också med till Stockholm.
För utställarna görs ett enkelt koncept med färdiga montrar till förmånligt pris.
- Vi vet att intresset är stort. Förhoppningen är att många branschaktörer vill medverka. Vi ser det här som ett beta-test. Faller det väl ut, räknar vi med en årligen återkommande konsumentmässa i Stockholm.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.