Dometic har låtit göra en konsumentundersökning som visar att en majoritet av svenskarna har ändrat sina semesterplaner och kommer att stanna I Sverige sommaren 2020.
Swemester, hemester eller staycation. Begreppet kom första gången i samband med finanskrisen 2007 och har senare fått en bredare betydelse för de som vill ge ett så lågt miljöavtryck som möjligt och det gäller inte bara svenskar. Nu i dessa coronatider har begreppet fått ny aktualitet och kan mycket väl ha kommit för att stanna. Det visar en undersökning som Dometic har gjort.
– Staycation är en etablerad trend i USA men nu, på grund av Covid-19-utbrottet, har det blivit en global norm. I Sverige reser de flesta inte utomlands på semester utan istället kommer de att stanna i Sverige, skriver Peter Kjellberg som är marknadschef (Chief Marketing Officer & Head of Group Sector Other Verticals) på Dometic. Trenden är att de kommer att använda sina egna fordon för att ta sin semester hemmavid och tillbringa flera dagar utomhus. Och för många kommer detta att bli en ny upplevelse. Intressant nog växer staycation-trenden snabbt i den yngre generationen.
Enligt den webbaserade undersökningen som utfördes i maj 2020 hade 61 procent av svenskarna planerat för en utlandssemester innan corona-utbrottet. Nu har den siffran sjunkit till 25 procent. Det innebär att 75 procent av svenskarna planerar en staycation den här sommaren.
Även frekvens och semesterlängd har påverkats. Av de som planerar en semester i Sverige den här sommaren ska 2/3 göra en eller två resor som vanligen ska vara längre än tre dagar.
Vidare visar undersökningen att det är utomhusaktiviteter som gäller. På grund av restriktionerna planeras för att åka med egen bil på en längre sträcka och utrustade med ny capingutrustning, många för första gången.
Tittar man på resultatet för andra länder så har Kampgrounds of America (KOA)’s North American Camping Report (specialundersökning för Covid-19), att pandemin även i USA har potential att flytta semesterfirare till campingsektorn. En tredjedel av de semesterfirare som inte tidigare campat säger att de nu är intresserade av det. De främsta anledningarna är önskan om semestrar utomhus efter en lång period hemma (46 procent), att camping är ett ekonomiskt gynnsamt alternativ (41 procent) samt att det är en semesterform som gör social distansering lättare (37 procent). Där poängteras även att intresset är högt bland de yngre.
– Staycation är en etablerad trend i USA men nu, på grund av Covid-19-utbrottet, har det blivit en global norm. I Sverige reser de flesta inte utomlands på semester utan istället kommer de att stanna i Sverige, skriver Peter Kjellberg som är marknadschef (Chief Marketing Officer & Head of Group Sector Other Verticals) på Dometic. Trenden är att de kommer att använda sina egna fordon för att ta sin semester hemmavid och tillbringa flera dagar utomhus. Och för många kommer detta att bli en ny upplevelse. Intressant nog växer staycation-trenden snabbt i den yngre generationen.
Enligt den webbaserade undersökningen som utfördes i maj 2020 hade 61 procent av svenskarna planerat för en utlandssemester innan corona-utbrottet. Nu har den siffran sjunkit till 25 procent. Det innebär att 75 procent av svenskarna planerar en staycation den här sommaren.
Även frekvens och semesterlängd har påverkats. Av de som planerar en semester i Sverige den här sommaren ska 2/3 göra en eller två resor som vanligen ska vara längre än tre dagar.
Vidare visar undersökningen att det är utomhusaktiviteter som gäller. På grund av restriktionerna planeras för att åka med egen bil på en längre sträcka och utrustade med ny capingutrustning, många för första gången.
Tittar man på resultatet för andra länder så har Kampgrounds of America (KOA)’s North American Camping Report (specialundersökning för Covid-19), att pandemin även i USA har potential att flytta semesterfirare till campingsektorn. En tredjedel av de semesterfirare som inte tidigare campat säger att de nu är intresserade av det. De främsta anledningarna är önskan om semestrar utomhus efter en lång period hemma (46 procent), att camping är ett ekonomiskt gynnsamt alternativ (41 procent) samt att det är en semesterform som gör social distansering lättare (37 procent). Där poängteras även att intresset är högt bland de yngre.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.