Det kom ett mejl till redaktionen.
”Vi är riktigt många ute på vägarna som har tankar och åsikter om de avgifter som tas ut för en ställplats i Sverige. Vi som har campat varje sommar, eller året runt, under ett 50-tal år tycker priserna är för höga på många ställplatser”, skrev Matts Torebring som bloggar om sitt husbilsliv på mattstorebring.se.
Han är inte ensam. När Husbil & Husvagn tipsar om billiga ställplatser blir responsen genast stor. Och diskussionerna går heta på olika forum.
Men vad är egentligen ett rimligt pris för att stå på en ställplats?
Är det vettigt att betala 220 kr per natt för att få stå på en grusplan utan el. Visserligen med servicehus, men på så långt avstånd att spontanbesök på toaletten inte är att tänka på?
Eller att ge 350 kronor, för en topputrustad plats – då det enda du egentligen är ute efter är en övernattning?
Husbil och Husvagn ringde upp Matts Torebring och två personer till för att höra vad de tänker. En sak står snart klar. Det handlar egentligen inte om priset i sig. Utan om vad man vill ha ut av en ställplats.
– Jag är ekonomisk. Jag köper inte mer än jag har värde utav. Jag betalar inte mer än 250 kr för en grusplan, kostar det mer än så kör jag förbi, säger Matts Torebring som har en Concorde 900 M.
Leif Edström, ordförande i Husbilsklubben som kör en husbil från Knaus, håller med. Han tycker att ställplatser har börjat närma sig campingplatser i standard och pris – helt i onödan.
– Anledningen att man vill stå på ställplats är att man inte behöver restaurangen, lekplatsen och allt det andra. Man är ute efter det lite enklare där man kan stanna en natt, säger han.
– Jag tycker att en ställplats alltid ska vara billigare än campingplats. Det är ju det man är ute efter.
Den som kommer i en stor husbil och har allt den behöver med sig, har sannolikt inte samma behov av service som många andra campare.
– Vi har 360 liter färskvatten, 240 liter gråvatten och 240 liter svartvatten. Vi klarar oss på det i sex dagar. Sedan vi köpte senaste husbilen för fem år sedan har vi inte varit inne i ett servicehus, säger Matts Torebring.
Jag betalar inte mer än 250 kr för en grusplan, kostar det mer än så kör jag förbi.
Även Kerstin Carneroth som bor på heltid i sin Dethleffs 5820 A, tycker att det räcker med en lägre servicenivå. För henne och särbon handlar det om att leva så billigt som möjligt och maximera friheten.
– Vi har betalat som mest 200 kronor vid något tillfälle och där går min smärtgräns. Jag behöver extern el vintertid för att ladda bodelsbatteriet när solpanelerna inte ger tillräckligt med energi, men den lilla elen kostar inte många kronor, säger hon.
– Vi står ofta på enkla ställplatser som inte har dusch. Vi har valt att betala för elen så sällan vi bara kan.
Vad skulle då kunna vara lösningen för alla som vill ha enklare ställplatser? Kerstin Carneroth efterlyser fler kommunala ställplatser, till vanligt parkeringspris.
– Bara en P-plats där man vet att man får stå, där ingen tittar snett och som har rejält tilltagna rutor, säger hon.
Matts Torebring är inne på liknande tankar.
– Vad jag skulle väcka är alla sovande entreprenörer som till exempel har en restaurang eller ett köpcentra. Anlägg platser där vi husbilsförare kan stå. Vi kommer att gå in i restaurangen och äta och handla i affärerna, säger han.
En av hans favoritplatser ligger i Kinna, sydväst om Borås. Där har kommunen ordnat fyra ställplatser till budgetpris.
– Där står man för 100 kr/natten. Det finns färskvatten, tömning och el. Vi kan inte åka till Kinna utan att gå ut på stan säger han. Bor vi billigt lägger vi pengar på att handla, annars gör vi det inte.
Men vad Matts Torebring framför allt vill är att slå ett slag för differentierade priser. Det vill säga att man betalar för så mycket service som man vill ha på en ställplats. Då kan man strunta i att betala för servicehuset, om man inte behöver det.
– Det är som när man väljer program när man åker för att tvätta bilen. Väljer jag fullt program så kostar det. Vi skulle bara betala för parkeringsplatsen och elen på en ställplats, säger han.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.