Nästa artikel
Sprinter firar 25 år
NYHETER

Sprinter firar 25 år

Publicerad 24 mars 2020 (uppdaterad 24 mars 2020)
Mercedes firar 25 år med sin transportserie Sprinter. Så här ser dess historia ut i korthet.

Den 23 januari 1995 rullade den första modellen i Sprinterklassen ut genom portarna vid fabriken Werk Düsseldorf. Den då helt nykonstruerade serien och inledde en era med transportfordon mellan 2,6 och 4,6 ton. Innan dess hette transportserien T1 men Sprinter var betydligt modernare med bland annat skivbromsar runt om, ABS samt en betydligt mer strömlinjeformad kaross som sänkte bränsleförbrukningen. 

Motoralternativen var en diesel samt en bensinmotor på 2,9 liters slagvolym med 90 kW. Det fanns tre axelavstånd att välja mellan, 3 000, 3 350 och 4 025 millimeter. Den tillåtna totalvikten var initialt på 2 590, 2 800 eller 3 500 kilo och fanns redan från början som basfordon till husbilar. Redan i september samma år visades 4,6-tonnaren upp på Parismässan för nyttofordon då den gick att få med tvin-hjul på bakaxeln.

Fem år senare, år 2000, kom denförsta modelluppdateringen och känns lättast igen med en ny front. Inuti har Sprinter en ny instrumenpanel och en växelspak som var integrerad i instrumentbrädan. Dessutom en ny dieselmotor med direktinsprutning och en effekter mellan 60 kW och 115 kW.

I september 2002 var det dags för nästa uppgradering då man lanserade ESP och i november 2003 rullade det miljonte exemplaret ut från fabriken.

Daimler producerade även den första generationens Sprinter i Buenos Aires samt i sin monteringsfabrik i Ho Chi Minh City. Den uppdaterade Sprintern dök också upp i USA 2001 under namnen Freightliner Sprinter och Dodge Sprinter.

I början av 2006 kom nästa generation vars chassi- och plattformsversioner byggdes i Ludwigsfelde och i september visades den första fyrhjulsdrivna versionen upp vid IAA Commercial Vehicle Show i Hannover.

Tredje generationen dröjde till 2018 som fick såväl bakhjulsdrift som fyrhjuls och framhjulsdrift. Nytt var även en omfattande uppgradering med förarstöd och en ny förarmiljö.

I december 2019 visades framhjulsdrivna eSprinter upp, vars effekt är 85 kW med en batterikapacitet på 47 eller 35 kWh. Under tiden har även ett konceptfordon med bränsleceller visats upp, ett sätt att komma runt transportbilarnas begränsade räckvidd.

Foto: Adria

Foto: Kabe

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.