Varje energiklass på ett sommardäck innebär en skillnad med cirka en deciliter bränsle per tio mil.
– Skillnaden mellan att välja ett däck med energiklass A jämfört med ett med klass E är en minskad bränsleanvändning på 0,5 liter per tio mil, säger Anders Hallberg på Energimyndigheten.
I Sverige ska alla däckåterförsäljare, både i fysiska butiker och online, kunna ge information om energimärkningen på följande ställen:
- På de utställda däcken i butiken. Finns inte däcken tillgängliga fysiskt i butik ska du ändå kunna få information om energimärkningens parametrar på de däck som du är intresserad av.
- Vid köp av däck via en däckhandlarens webbsida ska du få information om energimärkningens tre parametrar innan du trycker på köp-knappen.
- När du har köpt de nya däcken ska du även kunna hitta information om energimärkningen på kvittot.
Tester visar att energimärkningen går att lita på
Under 2017–2018 deltog Energimyndigheten i ett EU-gemensamt marknadskontrollprojekt för däck (MSTyr15).
Projektet innebar kontroller av energimärkningen i butiker, både fysiska och på internet, samt provningar av däckens egenskaper för att se om de lever upp till egenskaperna som står på energimärkningen.
– Av alla testade däck var det tio procent som inte blev godkända. Det betyder att konsumenter kan känna sig trygga med energimärkningen när de köper nya däck, säger Anders Hallberg.
Energimärkningen har gett effekt
Idag har de flesta allra flesta däcken i Sverige en energimärkningsklass på A–C för våtgrepp, och klass C–E för bränsleeffektivitet. När energimärkningen introducerade i slutet av 2012 låg motsvarande klasser på den nedre delen av skalan det vill säga E, F eller G.
– Detta visar att energimärkningen har gett effekt. Märkningen har bidragit till ett ökat fokus på säkerhet och bränsleeffektivitet, säger Anders Hallberg.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.