Allt oftare finansieras nya vägprojekt med vägavgifter som mer formellt kallas infrastrukturavgift. Tanken är att dessa avgifter ska finansiera, och därmed tidigarelägga, vissa viktiga vägprojekt. Det sker, med olika motiveringar, i såväl Norge som Sverige och gäller bland annat Svinesundsbron som byggdes 2005.
Många ser dessa avgifter som eviga, har de väl införts försvinner de aldrig men så behöver det inte vara. När det gäller Svinesundsbron har tidpunkten flyttats ett par gånger eftersom intäkterna varit svåra att beräkna helt exakt och den minskade gränsöverskridande trafiken på grund av corona-pandemin förlängde betalperioden något. Men nu är det bestämt att den sista broavgiften tas ut den 15 mars klockan 14:00.
Avtalet om att broavgiften försvinner undertecknades av den norska samferdselsministern Knut Arild Hareide och den svenske ambassadören i Norge, Cecilia Björner.
– På grunn av kraftig reduksjon i antall reisende over grensen, måtte bompengeinnkrevingen fortsette litt lenger. Vi avslutter likevel innkrevingen nesten fem år før planen. Det sier hvor viktig denne grensekryssingen er for næringslivet og privatpersoner. Vi har merket det selv når grensene i praksis er stengt. Jeg håper avviklingen er ett av mange steg nærmere en normal hverdag, sier samferdselsministeren till bobilverden.no som uppmärksammat händelsen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.