I slutet av förra året var det knappt någon som missade budskapet att sluta rattsurfa, det vill säga att använda mobiltelefonen vid bilkörning på ett trafiksäkert sätt. Under december månad kunde man ta del av kampanjen via reklam i radio och i Spotify, via webben, Youtube och på bio.
Kampanjen varade under december månad men kampanjsidan SlutaRattsurfa.se är fortfarande aktiv och filmerna ligger kvar. Under våren har kampanjen belönats med flera priser från reklambranschen:
- Silver i Guldnyckeln i kategorin samhällsservice
- Bästa Kampanj - Branding i Mixx Awards
- Diplom i Guldägget kategori Film
- Silver i Stockholm Media Week.
Motiveringen till det sistnämnda priset i Stockholm Media Week, lyder:
”Få kampanjer har fått juryn att känna sig så träffade och illa till mods av dåligt samvete. Den nya teknologin är inte alltid vår vän, den stjäl vår uppmärksamhet vid helt fel tillfällen och skapar livsfarliga situationer. Detta är ett utomordentligt bra exempel på integrerad kommunikation som driver uppmärksamheten till rätt ställe vid rätt tillfälle. Kampanjen har fått målgruppen att uppfatta ett helt nytt ord, diskutera ett beteende och faktiskt ändra användandet av sin egen telefon”.
– Det här är första gången som Transportstyrelsen gör en kampanj av det här slaget och för att vara första gången blev det ett väldigt lyckat resultat. Innan kampanjen startade var det många unga som rattsurfade. Nu tror och hoppas vi att de tänker sig för en extra gång innan de gör det, säger Birgitta Hermansson, direktör för väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.
Efter att kampanjen avslutats gjordes en utvärdering som bland annat visade att även om målgruppen var 18–30-åringar har betydligt fler nåtts av kampanjens budskap. Över 5,74 miljoner har nåtts av kampanjen, videofilmerna med komikerna Björn Gustafsson och Sissela Benn har visats cirka 4,47 miljoner gånger på nätet och nästan 20 000 har gjort Sluta Rattsurfa-testet på kampanjsidan.
Även om kampanjen är avslutad arbetar Transportstyrelsen med att försöka påverka beteendet hos dem som kör bil och använder kommunikationsutrustning. Bland annat pågår ett arbete med att försöka påverka förare att använda kommunikationsutrustning på ett trafiksäkert sätt i förarutbildningar men även i utbildningar för yrkesförare.
Kommunikationsbyrå för kampanjen var Blomquist & Co och mediebyrå var HowCom.
Mer information finns på SlutaRattsurfa.se
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.