Nästa artikel
Slipp onödiga böter i vinter – kan kosta tusenlappar
Nyheter

Slipp onödiga böter i vinter – kan kosta tusenlappar

Publicerad 2025-02-02 07:00
Det som göms i snö kan ge böter före tö. Det fick vi själva erfara. Här är de vanligaste slarvfelen och bötesbeloppen som väntar bilägare som gör fel.

Skammens rodnad fyller kinderna. Mitt i morgonrusningen står en vit bil intill vägkanten. Bakom står en polisbuss med påslaget blåljus. Mellan bilarna står tre poliser och samtalar med föraren av den vita bilen.

Dekalen på den stoppade bilens sida syns tydligt: Vi Bilägare.

Sista bokstaven gick inte att läsa.

Gärningsmannen i denna situation är jag. Allt började på Valhallavägen i Stockholm på väg till jobbet. Bakom mig körde en polisbuss. Nykter, bältad och med väl avskrapade fönsterrutor var jag oberörd av polisnärvaron. Jag har aldrig något att dölja. Fast just denna morgon hade jag det.

Efter en vänstersväng hör jag en tydlig tutning och backspegeln fylls av blinkande blåljus. Jag stannar vid lämplig plats. Efter att ha visat körkort och blåst i alkomätaren blir jag ombedd att kliva ut ur fordonet och bege mig till bilens akter.

– Vi kan inte se den sista bokstaven på registreringsnumret. Du får sopa bort snön.

Polismannens röst är tydlig men lugn. Eftersom jag inte kört särskilt långt konstateras det att snön som döljer delar av skylten beror på slapphänt avsopning.

– Du vet, det är böter för sånt.

Personuppgifter samlas in och innan jag hunnit sätta mig i bilen igen plingar det till i mobilens Kivra-app. Boten på 1  500 kronor är serverad.

Conny Salestedt. Foto: Cecilia Bäckström

Regler är regler – för alla bilar. Så låt oss lära av mitt misstag. Det kan spara tusenlappar i undsluppna böter. Men viktigast av allt: främja trafiksäkerheten och låta polisen använda sina resurser på viktigare saker än onödigt bilägarslarv.

Så, vad förväntas av oss bilister under vintern? Och vilka bötesbelopp handlar det om? Polisen Conny Salestedt, inspektör och trafiksamordnare vid region Mitt, berättar vad som gäller.


Snö på rutorna: Dagsböter

Att ge sig i väg utan att ta bort snön från framrutorna eller att inte vänta tills imman på vindrutan försvunnit är en stor säkerhetsrisk och något som polisen ser allvarligt på.

– Enskild polisman gör bedömning på plats och det kan bli en anmälan om vårdslöshet i trafik, säger Conny Salestedt.

Så hur mycket snö måste man borsta bort för att undvika böter?

– Kravet på sikt när man ska framföra sitt fordon är framåt genom vindrutan och sidorutorna fram, så du ser de yttre backspeglarna ordentligt. Vad gäller sidobakrutorna bak och bakrutan finns det inget krav på sikt, men underlättar kanske körningen om man åtgärdar det också. Här gör polisman bedömning på plats om sikten framåt och sidorna mot backspeglarna är av belåtenhet.

Snö på lyktglasen: Böter upp till 3 000 kr

Det är inte bara snön på bilens vindruta och främre sidorutor som ska avlägsnas. Glöm inte att ta bort snö från strålkastarna också.

– Snön på strålkastarna gör att ljuset försvagas väsentligt och i vissa fall blir ljuset bländande för mötande trafik. Detta är extra viktigt vid svåra väderförhållanden och i mörker. Här kan man få böter mellan 500 och 3 000 kronor beroende på väder och ljusförhållanden, säger Conny Salestedt.

Artikeln har tidigare varit publicerad på vår systertidning Vi Bilägares sajt.

Snö på karossen: Böter 1 500 kr

Att inte sopa av snön från huv och tak innan man åker i väg kan vara ett trafikbrott. Det kan nämligen räknas som osäkrad last. Snön kan lossna under färd och ge upphov till både plåtskador och personskador om det träffar oskyddade trafikanter.

– Det är polisman på plats som gör en bedömning om det finns risk för andra fordon eller oskyddade trafikanter, säger Conny Salestedt.

Med allt högre suvar kan det vara svårt att nå över hela taket. Är det risk för böter om man lämnar en snösträng kvar i mitten på biltaket?

– Det beror på hur mycket snö strängen innehåller och vilken slags snö. Är den hård och kan lossna i stora hårda bitar eller är det ett litet lager pudersnö som blåser av lite lätt i farten? Mitt tips är att alltid ta bort all snö på taket varje gång. Den snö som kan anses pudermässig ena dagen kan bli blötsnö och frysa till hård snö andra dagen och därmed bli farlig. Här är det återigen polismans bedömning på plats.

Snö på registreringsskylten: Böter 1 500 kr

Det är inte alltid lätt att hålla registreringsskylten fri från snö och is under vintern. Speciellt inte bak där snön yr upp och lägger sig på bilen medan man kör. Fram täcks skylten snabbt vid ymnig blötsnö. Men hur noga är detta under färd?

– Varje polisman gör en bedömning i fall till fall. Polisman har möjlighet att lämna rapporteftergift ifall omständigheterna är till exempel busväder där skylten och ljuset snabbt snöar igen vid färd. Kör man däremot runt med snöröken kvar baktill på fordonet när ovädret upphört eller risken för snörök inte finns så kan annan bedömning göras och böter utfärdas, säger Conny Salestedt.

Vädret kan alltså vara en förmildrande omständighet. Så på långkörningar är det okej att bakljus och registreringsskylt yr igen?

– Mitt tips är att med jämna mellanrum ta en paus och åtgärda detta. Det är även bra för föraren då det är mer ansträngande att köra i dessa väder och kanske behöver raster oftare.

Polisen läser av registreringsskylten manuellt och behöver se hela skylten för att kunna göra en slagning. Polisbilarnas automatiska skyltavläsning och fartkameror behöver också se registreringsskylten för att kunna rapportera rätt förare.

– Därför vill vi att alla fordon har rena och synliga registreringsskyltar för att upprätthålla trafiksäkerheten.

Släckta bakljus: Böter 1 200 kr

Många moderna bilar har släckta baklampor på dagen, vilket är lagligt när förhållandena är bra. Men i snörök måste bakljusen vara tända. Eftersom bilens sensorer sitter i framrutan missar automatiken att sikten är begränsad bakom bilen. Om föraren missar att slå på halvljuset blir det böter.

– Snörök dagtid kan bedömas som om det vore mörkt ute och därmed krävs att lyktorna bak är aktiverade. Det är samma bedömning som att köra utan belysning i mörker.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.