Grunden för reglerna om att cyklar får färdas mot körriktningen är att det ska vara smidigare att cykla men samtidigt ser många regeln som en risk då bilisten kanske inte uppmärksammat att det på en viss gata kan komma en cyklist från motsatt håll, helt lagligt men måhända ändå som en överraskning. Det är flera svenska städer som har infört denna särskilda regler om att cyklister får cykla mot enkelriktat på vissa gator – trots att det fortfarande är förbjudet för bilar. På så sätt ska cyklisterna kunna byta ut en stor trafikled mot en mindre gata även om området har en rad gator med enkelriktad trafik.
Men tidigare i år stoppades Stockholms stads försök av Transportstyrelsen, något som trafikborgarrådet Daniel Helldén kallade ett "otroligt märkligt beslut".
– Vi har gjort en reform där man får cykla mot enkelriktat som fungerar alldeles utmärkt för både cyklister och bilister, som gör staden mycket smidigare och även trafiksäkrare, sa han i en intervju med Vi Bilägare.
Nu har dock de styrande i Stockholm kommit på en lösning. Anledningen till att Transportstyrelsen stoppade försöket var att vägmärket ”Enkelriktad trafik” inte kan kombineras med en särskild tilläggstavla om att enkelriktningen inte gäller cyklister. Det ska däremot gå bra att använda skylten ”Förbud mot infart med fordon” med samma tilläggstavla, enligt Stockholms stads jurister.
Nästa steg blir att skylta om gatorna för 1,2 miljoner kronor.
– Vi skriver nu om trafikföreskrifterna och förtydligar skyltningen i enlighet med Transportstyrelsens beslut, på ett sätt som kommer att fortsätta främja en trygg och effektiv framkomlighet för både cyklister och bilister, säger Ulrika Falk, chef för tillståndsavdelningen på Stockholms stads trafikkontor, till Dagens Nyheter.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.