Allt handlar om gummiblandning. Ju kallare det är desto härdigare mot kyla måste gummiblandningen vara för att få ett bra grepp. För att få bra livslängd och grepp vid varmare temperaturer ska gummiblandningen vara härdigare mot värme. Så kan man populärt uttrycka konflikten mellan de oförenliga krav som ställs mellan sommar- och vinterdäck. Svaret har blivit M&S-däck (Mud & Snow), däck vars gummiblandning valts för att passa under såväl varmare som kallare förhållanden och marknadsförs ofta som åretrunt-däck.
Frågan som inställer sig är förstås hur varmt varmt är och kalla de kalla temperaturerna är. För visst är det skillnad i klimat i södra Tyskland och nordligaste Sverige? Däcken är oftast framtagna för ett klimat där temperaturerna sällan blir extremt låga, kanske bara några enstaka minusgrader. Och inte minst, blanda inte ihop de så kallade friktionsdäcken, vinterdäck utan dubb, med M&S. De däcktyperna lever helt skilda liv. Och, ett viktigt och igen, alla M&S-däck är inte godkända som vinterdäck!
STRO har en lista på vilka däck som är godkända som vinterdäck i Sverige och den hittar du här.
SFVF har kommit med ett pressmeddelande om sin syn på marknadsföringen av åretrunt-däck, detta kan du läsa nedan, men tänk även på att det är skilda regelverk mellan så kallade tunga husbilar, de över 3,5 ton, och de under denna gräns. Detta trots att båda registreras som personbil klass II.
"Återigen kommer annonser ut på marknaden där man på olika sätt vilseleder bilägare med att det finns så kallade helårs- eller åretruntdäck.
I detta fallet är det tyska företaget Delticom AG via dinadäck.com som marknadsför att ”…bra helårsdäck kan nu vara ett riktigt alternativ till säsongsdäck”.
Motiveringen lyder att detta är ”ett framsteg för kunden att inte behöva köpa en andra uppsättning av däck och även kan glömma att byta dem varje årstid”.
Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, vill kraftfullt dementera dessa påståenden eftersom det leder till olyckor med trista konsekvenser.
– Det finns inga däck som har egenskaper att klara av -35 grader till +35 grader. Det finns naturligtvis skäl till att vi i Sverige har vinter- respektive sommardäck. De olika säsongsdäcken har egenskaper att klara av låga eller höga temperaturer med bibehållet väggrepp, säger SFVF:s vd Bo Ericsson.
Slitaget av däck med vinteregenskaper ökar kraftigt och däcken tar fort slut om man kör med de här däcken på sommarväglag. Sommardäck fungerar normalt bra ned till +5 grader men sedan försämras väggreppet kraftigt. Därför bör vinterhjul monteras vid lägre temperaturer även om det inte ligger snö på vägen för att bibehålla väggreppet.
Som bilägare har du även reklamationsrätt om däcken inte motsvarar de utfästelser som företagen anger i sin marknadsföring. Skulle det visa sig att livslängden för de här däcken är väsentligt kortare på grund av klimatet, så motsvarar inte produkten företagens marknadsföring och då ska bilägaren och konsumenten reklamera däcken. Att däcken köpts utomlands eller via nätet har ingen betydelse utan som bilägare har du full rätt att reklamera.
– SFVF ger inte mycket för företagets rekommendationer i sin marknadsföring, utan avråder från köp av de här däcken eftersom det främst riskerar säkerheten på våra vägar, säger Bo Ericsson."
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.