Undersökningen gjordes i början på sommaren och bygger på 11.400 observationer. Resultatet visar att nästan var tionde person inte stannar vid rödljusen. Men – det är alla trafikantgrupper summerade.
Resultaten har också delats upp i fotgängare, cyklister, mopedister, motorcykelåkare samt lastbils- buss- taxi- och personbilsförare. Om man istället tittar på varje enskild grupp är fotgängarna de värsta syndarna. 26 procent, mer än var fjärde gångtrafikant, går mot rött ljus. 19 procent av cyklisterna struntar i rödljusen och 12 procent av de som färdas på moped stannar inte för rött.
– Säkerheten för oskyddade trafikanter måste höjas och det är viktigt att du kan känna dig trygg i korsningar och på övergångsställen, därför är det avgörande att alla respekterar ljussignalerna, oavsett om man kör bil, cyklar eller går just för tillfället, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
I genomsnitt var det 5 procent av personbilisterna som struntade i rött ljus. Om man istället delar upp statistiken ortsvis visar det sig att de mest laglydiga finns i Falköping. Här respekterade alla rött ljus, utom 1,5 procent av personbilsförarna.
I Falun var det värre. Här struntade 82 procent av fotgängarna och 70 procent av cyklisterna i rött ljus. I Hässleholm körde 21 procent av personbilarna mot rött.
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.
UPPDATERAD: I en tidigare version av artikeln angavs felaktigt att MRF hade utfört undersökningen. Rätt uppgift är att det är Motormännen som gjort den.
Totalt, 12 orter
Fotgängare: 26%
Cykel: 19%
Moped: 12%
Taxi: 9%
MC: 6%
Personbil: 5%
Buss: 4%
Lastbil: 3%
Ängelholm
Fotgängare: 15%
Cykel: 8%
Moped: 10%
Taxi: 14%
MC: 0%
Personbil: 8%
Buss: 0%
Lastbil: 40%
Falun
Fotgängare: 82%
Cykel: 70%
Moped: 50%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 6%
Buss: 0%
Lastbil: 40%
Skövde
Fotgängare: 16%
Cykel: 5%
Moped: 20%
Taxi: 9%
MC: 8%
Personbil: 0,8%
Buss: 0%
Lastbil: 0%
Lidköping
Fotgängare: 19%
Cykel: 0%
Moped: 0%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 3%
Buss: 0%
Lastbil: 0%
Falköping
Fotgängare: 0%
Cykel: 0%
Moped: 0%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 1,5%
Buss: 0%
Lastbil: 0%
Borås
Fotgängare: 0%
Cykel: 0%
Moped: 0%
Taxi: 7%
MC: 9%
Personbil: 2%
Buss: 0%
Lastbil: 1%
Göteborg
Fotgängare: 12%
Cykel: 0%
Moped: 0%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 8%
Buss: 0%
Lastbil: 0%
Östersund
Fotgängare: 17%
Cykel: 22%
Moped: 0%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 0%
Buss: 0%
Lastbil: 0%
Hässleholm
Fotgängare: 19%
Cykel: 4%
Moped: 0%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 21%
Buss: 16%
Lastbil: 18%
Västervik
Fotgängare: 38%
Cykel: 10%
Moped: 0%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 7%
Buss: 10%
Lastbil: 0%
Umeå
Fotgängare: 81%
Cykel: 36%
Moped: 0%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 0%
Buss: 0%
Lastbil: 0%
Eskilstuna
Fotgängare: 23%
Cykel: 11%
Moped: 0%
Taxi: 14%
MC: 14%
Personbil: 11%
Buss: 0%
Lastbil: 6%
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.