Under sommaren är det många som tar bilen ut på semestern och det är många som är nyfikna på hur dyrt eller billigt bränslepriset kommer vara.
Råoljepriset påverkas av tillgång och efterfrågan. Det är de oljeproducerande länderna som kommer överens om produktionskvoten. Sedan har även kriget i Ukraina påverkat. Eftersom det skett en stor bojkott av Ryssland har det blivit en brist på energi.
Trots det har oljepriset sjunkit med ungefär 70 dollar per fat jämfört med förra året då det låg på 120 dollar. Att det har sjunkit beror på att tillgång och efterfrågan just nu balanserar ut varandra bra och att det är en varmare säsong i år. En annan sak som påverkar är att priset på olja sätts i dollar. På så sätt påverkar alltså lågkonjunkturen bränslepriserna eftersom kronan är svag just nu.
– Olja handlas på en internationell marknad där efterfrågan bland annat påverkas av det ekonomiska läget globalt. I Europa handlas även bensin och diesel som produkter på produktmarknader, säger Viktor Gunnarsson som ansvarar för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige.
En faktor som kan påverka är även en ökad efterfrågan i och med en växande ekonomi i Asien. Det har inte varit några stora förändringar på marknaden ännu på grund av detta men det är någonting som kan påverka i framtiden.
Det finns även en del saker som påverkar under sommaren. En av dem är den så kallade driving season eller körsäsongen på svenska. Med det menas att många i USA går på semester och väljer att köra mycket, vilket även leder till en stor efterfrågan på bränsle.
– Tittar vi på trenderna så är den svenska kronan svagt värderad jämfört med dollarn och oljepriset har sjunkit den senaste tiden, säger Lisa Öhrqvist kommunikationssamordnare på OKQ8.
Under sommaren i Sverige har det historiskt sett gått att se att priset styrs till en viss del av sommartrafiken men väldigt lite. Bensin under sommaren är även lite dyrare än vinterbensin på grund av olika ämnen man lägger in för säsongen.
Trots alla dessa faktorer som påverkar bränslepriset har priset inte varit så dyrt i år jämfört med tidigare år. Dieseln var till exempel betydligt dyrare för ett halvår sedan. Och dieseln påverkas dessutom mer av lågkonjunktur än vad bensinpriset gör.
– Det är väldigt svårt att förutse priserna framöver, men vi kan i alla fall konstatera att priserna just nu är ett par kronor lägre än för ett år sedan, säger Faisal Ouahid marknadschef på St1.
Artikeln har tidigare publicerats på vår systertidning Vi Bilägares sajt.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.