Efter tre års utredning har Trafikverket och danska motsvarigheten Vejdirektoratet kommit fram till ett förslag om hur en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skulle kunna byggas.
Förslaget är att borra fyra tunnlar under sundet, en i vardera riktning för biltrafik och tåg. Tågen ska gå mellan städernas centrala delar medan vägtunnlarna hamnar en bit söderut.
– Det här är väldigt stora anläggningar men de har ändå en relativt måttlig påverkan på miljön, säger Peter Bernström, projektledare på Trafikverket.
Förbindelsen har utretts i flera omgångar sedan 1960-talet, inriktningen sedan länge är någon form av tunnel.
– En bro skulle innebära stora intrång, inte minst i världsarvet Kronborgs slott. Tidigare utredningar har tydligt konstaterat att tunnelösningar är att föredra och det har varit vår utgångspunkt, säger Peter Bernström.
Den fasta förbindelse som redan finns över sundet, Öresundsbron, fyllde förra året 20 år och har egentligen utrymme för ökad trafik.
– Kapaciteten på Öresundsbron räcker ett tag till men det finns andra aspekter som är intressanta med en ny fast förbindelse, säger Peter Bernström. Man kan knyta samman norra delen av Öresund, vidga arbetsmarknaden och förkorta restiderna. Det blir också en alternativ väg som skapar en större robusthet i transportsystemet.
Bland annat skulle tunnlarna minska trafiken in till hamnen i Helsingborg och flytta trafik från svenska E6 till danska E47. Trafikverket räknar med att 15 300 fordon per dygn skulle använda vägtunnlarna.
Nu är det upp till svenska och danska regeringen.
Restiden mellan centrala Helsingborg och Köpenhamn minskar med mellan 22 och 51 minuter och den som kommer norrifrån och ska till danska Rödby kan räkna med att spara 15–23 minuter.
Peter Bernström tror att tunnlarna innebär slutet för dagens färjetrafik.
– Det finns en lång tradition att tura över sundet och det är möjligt att man hittar upplägg kring den typen av resor. Men annars ser vi att den fasta förbindelsen ersätter färjetrafiken.
Förutom de byggtekniska utmaningarna i att bygga en tunnel på 35 meters djup i en bergrund med sprickbildnignar måste finansieringen lösas. Vägavgifter i storleksklass med dagens färjebiljetter betalar vägtunnlarna (29,5 miljarder kr) men tågtunnlarna skulle behöva ett statligt tillskott på 15–20 miljarder kr för att täcka kostnaden på 27,7 miljarder kr.
Trafikverkets bedömning är att tunneln skulle kunna vara färdig 2035. Men först måste politikerna fatta beslut.
– Nu är det upp till svenska och danska regeringen att diskutera detta vidare, säger Peter Bernström.
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.