– En del kanske tror att det är något fel på framvagnen om högerdäcken är mer slitna, men kör de mycket i städer så är det helt naturligt, säger Göran Robertsson, däcktillverkaren Continentals regionchef för norra Sverige.
På bland annat taxibilar har Continental noterat att mönsterdjupet kan vara mellan en och tre millimeter större på det främre vänstra däcket när mönstret är slitet till 1,6 mm på högra sidan. Och ju tuffare körstil föraren har, desto större blir skillnaden.
– Å andra sidan skulle alternativet vara rödljus och då får du betydligt mycket mer slitage på båda framdäcken jämfört med bakdäcken, säger Göran Robertsson.
För att minimiera slitaget uppmanar Göran Robertsson bilister att sänka hastigheten i cirkulationsplatser och att kontrollera däckens lufttryck. Om däcken inte är konstruerade för en speciell rullriktning kan det också finnas en poäng att skifta mellan höger- och vänsterdäck om bilen körs mycket i stadstrafik.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.