Det är näringslivet, landstinget och lokala föreningar som gemensamt gör investeringarna längs kusten. Exempelvis satsar Länsstyrelsen drygt tio miljoner skattekronor i projektet.
I satsningen ingår nya bryggor, ställplatser och servicehus för att göra kustenremsan mer attraktiv för både turism och företag.
– Besöksnäringen är ett väldigt bra instegsjobb för ungdomar. Ett bra sätt att möta människor och jobba som värd eller i en kiosk. Det här behövs för att göra det mer attraktivt att bo här, säger Linda Leiderud, näringslivsutvecklare vid Timrå kommun till P4 Västernorrland.
Idén, som över tid har lanserats under olika namn, är dock inte purfärsk och drogs egentligen igång för flera år sedan av ideella organisationer och föreningar. Men nu har målet satts att det ska vara klart till 2019, åtminstone om projektet får tag på de entreprenörer som krävs för att göra satsningen till en realitet menar Linda Leiderud.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.