Ett av de bärande argumenten när besiktningsbranschen avreglerades för elva år sedan och öppnades upp för privata företag var att det skulle bli billigare att besiktiga bilen, men så har det inte blivit. Mellan 2010 och 2019 ökade priserna med 59 procent samtidigt som konsumentprisindex ökade med tio procent visar Riksrevisionens granskning.
Däremot så har tillgängligheten ökat, åtminstone i de flesta delar av landet. I mellanstora och större städer har bilägarna betydligt fler aktörer och besiktningstider att välja på och borta är köerna vid månadssluten. Men i glesbygd är situationen inte nämnvärt förändrad framgår det av rapporten.
En annan faktor som lyfts fram är att andelen bilar som underkänns på besiktningen har minskat medan antalet klagomål från bilägarna har ökat.
Riksrevisionen riktar också kritik mot Transportstyrelsen som ”i praktiken inte lever upp till sitt ansvar att granska besiktningsbranschen”. Riksrevisionen kallar tillsynen för ”närmast obefintlig”.
– Vi konstaterar samtidigt att regeringen har varit informerad om utvecklingen, men inte gjort något för att åtgärda den, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.
När det gäller priserna så är dessa dock svåra att jämföra rakt av. Detta beror på att olika fordonskategorier har haft olika prisutveckling och det finns numer olika former av rabatterbjudanden samt tidsmässiga skillnader, en tid på kvällen eller helgen kan ha ett annat pris än en tid på dagtid.
– I dag bokar man ofta dagen före eller samma dag. Tidigare fick man nästan planera livet för att besikta bilen, det kunde vara månaders väntetid och missade man tiden var det hopplöst. Men då kostade det i och för sig bara 300 kronor, har Martin Holmgren, tillförordnad stationschef på Bilprovningen i Mora sagt.
Efter granskningen öppnar den nuvarande regeringen för att återigen reglera besiktningsbranschen – ”om inte marknaden kan säkerställa behoven”, som infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) uttrycker sig. Han kallar bilbesiktning för en viktig samhällsservice som ska finnas för alla medborgare, även på landsbygden.
– Vi fick rätt i stora delar, det här är ett marknadsmisslyckande. Även om tillgängligheten har ökat, vilket bra, så har vi haft en kraftig prisuppgång, säger Tomas Eneroth till TT.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.