Nästa artikel
Reklam i GPS:en
Nyheter

Reklam i GPS:en

Publicerad 10 december 2008 (uppdaterad 13 juli 2010)
Snart kommer företagens egna logotyper att visas i GPS:en. I dag ser bensinstationer som Statoil, Shell och OKQ8 oftast likadana ut på den digitala kartbilden. Många har stamkundskort och då underlättar den nyheten. Nästa steg inom gps-reklam är realtidsinformation och kampanjannonser.


Enligt tidningen Dagens Media förväntas det säljas 500 miljoner GPS:er nästa år. Därmed öppnas en ny marknad för reklamindustrin. Navteq, som ägs av Nokia, står för 80 procent av världsmarknaden när det gäller digitala kartor för GPS:er och de levererar bland annat till Garmin, Nokia, Magellan, Navigo, BMW mfl.

Navteq uppger att Realtidsinformation är nästa steg och då kan exempelvis hotell visa hur många rum som finns lediga - direkt i GPS:en. Huruvida det gäller camping- och ställplatser framgår dock inte av artikeln som du hittar via länken längst ner.


Vad tycker du om reklam i GPS:en? Logga in och säg din mening nedan.


Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.