Vi har tidigare skrivit om nya vägavgifter som möjliggörs genom ändrad lagstiftning. Denna lagstiftning behövs för att det skall bli lagligt att ta ut vägavgifter på det hittills i princip avgiftsfria svenska vägnätet. SvT uppger idag att regeringen i samband med denna lagändring föreslår kraftiga höjningar för vägavgifterna i Stockholm vilket även inkluderar Essingeleden. I så fall blir det från 2016 i praktiken omöjligt att passera Stockholm utan att betala vägavgifter. Även vägavsnitt på andra ställen som Motalabron kommer att avgiftsbeläggas och Göteborg är även det en stad som är svår att passera utan vägavgifter. Avgifterna gäller endast svenskregistrerade fordon.
Passerar man Essingeledens betalstationer varje dag kan den årliga kostnaden uppgå till 23.625 kronor per år vid ett maxbelopp om 105 kronor per dygn då hänsyn tagits till betalningsfria dagar.
Beräkningar ger vid handen att den sammanlagda trafikminskningen i Stockholm till följd av förändringarna kan bli cirka tre procent i innerstaden och cirka en procent i regionen.
De nya beloppen uppges av SvT från 2016 höjas till 35, 25, 15 och 11 kronor, beroende på tidpunkt. För Essingeleden gäller 30, 22, 15 och 11 kronor. Efter att Förbifart Stockholm öppnat 2022 ska avgifterna på Essingeleden sänkas.
Bakgrunden till förändringarna är överenskommelsen mellan staten, Stockholms län och kommun samt Nacka, Solna och Järfälla kommuner om en utbyggnad av tunnelbanan. Höjda och breddade trängselskatter ingår som en förutsättning i kalkylen för finansieringen av utbyggnaden.
Kostnaden för en privatbilist med två dagliga passager till och från arbetet beräknas öka till mellan 11.250 och 15.750 kronor årligen. Med nuvarande belopp beräknas motsvarande kostnader till 6.750 till 9.000 kronor årligen.
Vad tycker du om att det nu kommer skarpa förslag om vägavgifter på huvudvägarna i Sverige?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.