I nummer 9.09 har vi en provkörning av Dethleffs lyxigaste husbil. Här följer lite extra bildmaterial.
Provkörningen av Dethleffs Globetrotter XXL Premium Liner utfördes i närheten av deras fabrik i södra Tyskland. För övrigt väldigt vackra omgivningar för er som har vägarna förbi.
Premium Liner är byggd på ett Iveco Daily chassi och är nästan nio meter lång. Motorn är en 3,0 liter JTD med 176 hk. Totalvikten är 6,7 ton och priset 2,1 miljoner kronor.
Dethleffs har utvecklat Premium Liner under flera års tid.
Utanför fabriken i södra Tyskland stod elva leveransklara exemplar.
Det infinner sig en synnerligen ombonad känsla invändigt. Belysning, materialval och planlösning bidrar till detta.
Sikten framåt och åt sidorna är bästa möjliga. Ivecochassit med automatlåda är en dröm på vägen. Trots storleken känns Premium Liner lättkörd.
Visserligen finns hängare på dörren men de blir snabbt fulla. Diskmaskin med sin borstade aluminiumfront matchar kyl/frysskåpen (175/31 liter) med samma frontdesign.
Väldigt gott om belysningsalternativ i Premium Liner. Ljusskenor, spotlights och indirekta belysningar.
Dörren med den frostade glasrutan i duschkabinen har inbyggd belysning.
I stället för att fälla upp sängens överdel vid tv-tittning och läsning har Premium Liner två ställbara huvudgärdar som ger bra ryggstöd.
Givetvis finns en mängd olika belysningsalternativ även i sovrummet. Fönster på två sidor samt taklucka är bra när utrymmet behöver vädras.
Väggen bakom tvättfatet är välkänd för sin belysning som skiftar med valet av varmt/kallt vatten.
Köket är inte superstort men det mesta finns. Utdragslådorna har elektriskt centrallås och alla kontakter, knappar döljs bakom en skena ovanför lådorna. (Syns ej i bild)
Elektriskt jalusi på den stora vindrutan. Att fälla framstolarna innan nedsänkning av taksängen (sänks med elmotor) går smärtfritt.
Bästa tänkbara förarmiljö med förvaring på sidorna. Ivecologgan i ratten är utbytt mot en Dethleffslogga, även skinnstolarna har samma logotyp insydd. Dubbla Pioneeranläggningar i bilen, fram med dvd, backkamera och gps. Båda har surroundljud och flera högtalare.
Rejält garage med belysning, kontaktuttag och fack för småprylar. Den svarta "lådan" i bild är centraldammsugaren.
Dubbla 145 Ah batterier lär behövas med tanke på all utrustning som kräver elektricitet. 230-voltskabeln leds in genom hål i golvet vilket gör att kontakten hamnar innanför lucka och lås.
Alde vattenburen värme och 44 mm Styrofoam isolering ska ge goda egenskaper året runt. Lådan på väggen är ett slutsteg till ljudanläggningen. För övrigt finns många utrymmen i golvet till förvaring.
Läs hela provkörningen i nummer 9.2009.
Premium Liner är byggd på ett Iveco Daily chassi och är nästan nio meter lång. Motorn är en 3,0 liter JTD med 176 hk. Totalvikten är 6,7 ton och priset 2,1 miljoner kronor.
Dethleffs har utvecklat Premium Liner under flera års tid.
Utanför fabriken i södra Tyskland stod elva leveransklara exemplar.
Det infinner sig en synnerligen ombonad känsla invändigt. Belysning, materialval och planlösning bidrar till detta.
Sikten framåt och åt sidorna är bästa möjliga. Ivecochassit med automatlåda är en dröm på vägen. Trots storleken känns Premium Liner lättkörd.
Visserligen finns hängare på dörren men de blir snabbt fulla. Diskmaskin med sin borstade aluminiumfront matchar kyl/frysskåpen (175/31 liter) med samma frontdesign.
Väldigt gott om belysningsalternativ i Premium Liner. Ljusskenor, spotlights och indirekta belysningar.
Dörren med den frostade glasrutan i duschkabinen har inbyggd belysning.
I stället för att fälla upp sängens överdel vid tv-tittning och läsning har Premium Liner två ställbara huvudgärdar som ger bra ryggstöd.
Givetvis finns en mängd olika belysningsalternativ även i sovrummet. Fönster på två sidor samt taklucka är bra när utrymmet behöver vädras.
Väggen bakom tvättfatet är välkänd för sin belysning som skiftar med valet av varmt/kallt vatten.
Köket är inte superstort men det mesta finns. Utdragslådorna har elektriskt centrallås och alla kontakter, knappar döljs bakom en skena ovanför lådorna. (Syns ej i bild)
Elektriskt jalusi på den stora vindrutan. Att fälla framstolarna innan nedsänkning av taksängen (sänks med elmotor) går smärtfritt.
Bästa tänkbara förarmiljö med förvaring på sidorna. Ivecologgan i ratten är utbytt mot en Dethleffslogga, även skinnstolarna har samma logotyp insydd. Dubbla Pioneeranläggningar i bilen, fram med dvd, backkamera och gps. Båda har surroundljud och flera högtalare.
Rejält garage med belysning, kontaktuttag och fack för småprylar. Den svarta "lådan" i bild är centraldammsugaren.
Dubbla 145 Ah batterier lär behövas med tanke på all utrustning som kräver elektricitet. 230-voltskabeln leds in genom hål i golvet vilket gör att kontakten hamnar innanför lucka och lås.
Alde vattenburen värme och 44 mm Styrofoam isolering ska ge goda egenskaper året runt. Lådan på väggen är ett slutsteg till ljudanläggningen. För övrigt finns många utrymmen i golvet till förvaring.
Läs hela provkörningen i nummer 9.2009.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.