Nästa artikel
Polar 590 BK
Nyheter

Polar 590 BK

Publicerad 9 januari 2013 (uppdaterad 25 juli 2013)
Vi har provkört Polar 590 BK. Har du sett tv-serien ”Pistvakt”? Om ja, då vet du hur stolta Lennart Jähkel och grabbarna är när de sparkar igång sin Ockelbo, den klassiska svensktillverkade snöskotern. Det är samma stolthet Polar anspelar på i marknadsföringen av sina husvagnar.

Polarvagnarna ska klara året runt-camping i norra Sverige. En rejäl snöstorm ska inte bita på de här vagnarna som tillverkas i det kärva norrlandsklimatet.Vi har provkört en modell som heter Polar 590 BK. En enkelaxlad familjevagn i en storlek som passar många typiska svenska dragbilar som exempelvis Volvo V50.Polar talar gärna om sitt värmegolv där vattenburen värme är en standard som kan kompletteras med elvärme. Under testperioden var golvvärmen utan tvekan effektiv även om testet inte utfördes i en snöstorm. En annan viktig sak är isoleringen i golv, tak och väggar. Och det av flera skäl.Dels är det naturligtvis viktigt att få upp temperaturen till en rimlig nivå. Minus tjugo utomhus betyder en temperaturskillnad på fyrtio grader om du vill ha tjugo plus inne i vagnen.Dels finns det en ekonomisk och miljömässig vinst i att det går åt så lite energi som möjligt för att nå önskad inomhustemperatur, men det är också viktigt för komforten att det inte finns kalldrag eller några kalla delar i vagnen. Jämn temperatur är önskvärt.Polar använder expanderad polystyren med tjockleken 37 mm i taket och väggarna samt 44 mm i golvet. Det är ett material som vid expansionen får många slutna luftfickor, vilket ger bra isoleringsegenskaper. Det avger inte pcb vid förbränning, vilket är bra för miljön.Vi är heltövertygade om att Polar lyckats få till en vagn med bra klimat även för vintercamparen men frågan är om man verkligen är överlägsen alla andra.

Övriga skandinaviska tillverkare har också gott rykte när det gäller vinteregenskaperna samtidigt som andra tillverkare också sneglar på hur de typiska vintervagnarna byggs. Knaus presenterade sin skandinaviska modellserie Royale i somras och Dethleffs talar om vinteregenskaper i sin Camper Edition. Här kontrasterar de mörka träslagen och den svarta kylskåpsdörren mot flera puntktbelysningar.Över den bakre dubbelsängen finns en zick zack-hylla som ger karaktär åt det stora sovrummet. Stort så till vida att alla vagnens fem sovande får plats i den bakre delen av vagnen. Juniorerna i en trevåningssäng med var sitt barnsäkert lågt fönster och föräldrarna i en stor dubbelsäng vid sidan om. Draperier finns till varje enskild våningssäng. Skulle nu svärmor och svärfar envisas med att följa med så går det att bädda sittgruppen för två. Vagnen är alltså avsedd för fem personer som standard men går att bygga om för sju personer. Vikdörr finns som tillval om det skulle bli för högljutt i endera delen av vagnen. Detta ger också en stor valfrihet i boendet.Sängarna i våningssängen är stora nog att rymma varsin vuxen samtidigt som sittgruppen kan bäddas till dubbelsäng, om två par vill bo i varsin ände av den 14 kvadratmeter stora vagnen.Utvändigt finnsockså en del smarta lösningar; som uttaget för el – 230 volt och 12 volt – tillsammans med antennuttag bredvid dörren, så att de hamnar under förtältet.

Sanitetskasetten är däremot placerad på andra sidan vagnen vilket borgar för en luktfri tillvaro i förtältet. Längst fram i vagnen finns ett genomgående skidfack. På vägen märks det naturligtvis att det är en bred vagn som hänger efter bilen, men den stabiliserande kopplingen lugnar ner ekipaget trots att det rör sig om en stor enkelaxlad vagn med en totalvikt på 1 450 kg.

 

 

Text & foto: Stefan Nilsson

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.