Nästa artikel
Kabe Eximo
Nyheter

Kabe Eximo

Publicerad 19 december 2012 (uppdaterad 13 februari 2023)
Kan man bygga och sälja en husvagn för under 100 000 kronor? Kabe påstår det och det finns goda skäl att hålla med. Det handlar om lilla Eximo.

Frågan är då vad man får för pengarna. Är det en användbar vagn?.
Vi har kört minsta modellen i serien, Sport 370, och kan konstatera att det är en vagn som fungerar utmärkt. Trumapannan på 3 400 watt övertygar mig om att den fungerar även när kung Bore tar över. Minsta oförsiktighet med termostaten och det blir bastuvärme inne i vagnen.

Designen är lite fräck även om det inte rör sig om någon designmodell i stil med Tab. Den känns mer som en modern vagn med integrerad gasolkoffert och tonade rutor. Det är först när man kommer in i den som man märker att det är en enkel och funktionell vagn.

Kök och toalett finns i bakdelen av vagnen tillsammans med ett antal lådor och hyllor. Köket har tvålågig spis och toaletten saknar dusch. Det känns som att det här är vagnen för den som spontant ger sig iväg på en resa, en konsert eller något där det är praktiskt att ha boendet med sig. Det är färskvattentanken som ger den känslan. Först tycks det som att den är löjligt liten och jobbig att behöva ta ut för att fylla utomhus eller fylla genom att ta in slangen i vagnen. Men samtidigt blir det väldigt enkelt att hålla tanken ren och att tömma den för vinterförvaring.

Sittgruppen är längst fram och den är mycket enkel att bädda. Ett extra plus för de något för stora dynorna som betyder att man klämmer fast dem och får dem att verkligen ligga stilla. I den här delen finns lite flärd i form av två snygga spottar, lite praktiskt campingliv i form av de kombinerade myggnäten och mörkläggningsgardinerna av typiskt kabesnitt. Dagtid är detta också den ljusa delen av vagnen eftersom de tre fönstren är placerade runt sittgruppen. Den ganska rymliga garderoben och tv-hyllan tar över efter sofforna.

Eximo kommer i fyra olika storlekar där den här lilla är tänkt för max två personer medan den största är en riktig familjevagn med barnkammare och våningssängar. Rent tekniskt byggs den på ett helgalvaniserat stålprofilchassi med en torsionsfjädrad enkelaxel. Påskjutbroms med backautomatik, automatsäkringar, batteriladdare och jordfelsbrytare är standard.

 

Text och foto: Stefan Nilsson

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.