Nästa artikel
Bürstner Argos Time A 670 G
Nyheter

Bürstner Argos Time A 670 G

Publicerad 10 mars 2013 (uppdaterad 25 juli 2013)
Vi provkörde Bürstner Argos Time A 670 G , en alkovbil som passar barnfamiljen. Läs vad vi tyckte!

När husbilismen tog fart på allvar fanns det en uppsjö alkovmodeller att välja på. I takt med att de halv- och helintegrerade tog allt mer plats på scenen har alkovbilarna fått en mer undanskymd plats hos handlarna i Sverige. För de på jakt efter en begagnad alkov har utbudet varit stort, inte minst på Blocket. Nu börjar alkovflottan bli till åren samtidigt som branschen vill ha in nya kundkategorier, särskilt unga par med barn. Då blir alkoverna åter intressanta att ha i utbudet.

Vid CMT-mässan i Stuttgart 2011 lanserade Bürstner Argos Time-modellerna. Vd:n Klaus-Peter Bolz betonade att detta var instegsbilar för barnfamiljer och prissatta därefter. De är ett komplement till deras Argos A747G. Siffrorna 747 för tankarna till Jumbojet, vilket passar bra. Det är den treaxlade flaggskeppsalkoven med dubbelgolv, vattenburen värme samt väl tilltagna utrymmen och en saftig prislapp, med lite tillbehör landar man på drygt miljonen i Sverige.

De billigare och enklare varianterna i Argos Time finns i tre modeller: A650 med fransk bädd och A660 med två enkelslafar. Den ena över den andra. Vi testar A670G, hädan efter kallad 670, som är störst av de tre och den enda med stort lastutrymme och vinkelkök. Det är en bil som erbjuder många välplanerade utrymmen och gott om plats för upp till fyra personer under färd. Får man gäster sover sex personer relativt rymligt om dinetten bäddas upp, och någon av de sovande är barn.

Vi testar 670 under förutsättningen att yngre resenärer ska med på resan. De minsta barnen passar inte i en husbil. Eller snarare, det är praktiskt sett väldigt svårt att få plats med en, eller ännu värre två, bakåtvända barnstolar i en husbil. När barnen blir äldre och kan nyttja bälteskudde, är det fullt möjligt att ta hela familjen med sig ut på äventyr. Det är här alkovbilarna har en fördel.

Taksängar som blivit så populära tenderar att vara lite för smala för två personer och begränsar tillvaron för mindre individer med ett späckat rörelseschema. Alkoven kan även användas för skrymmande klädesplagg och liknande. Dessutom är alkovbilarna generellt sett billigare än de helintegrerade, som även de har generösa bäddmöjligheter.

Vår 670 är byggd på Fiats 3,5 tons lättviktschassi. Motorn är på 2,3 liter/130hk och uppfyller den nya Euro 5-miljöklassen. Vi testar bilen tillsammans med vår nystartade systertidning i Finland, Camper.

Vissa detaljer vad gäller utrustningen skiljer sig från de svenska bilarna i grundnivå. Men denna bil är i stort sett densamma som säljs i Sverige. Den är vinterbonad med isolerade tankar, Truma combi 6E-panna med elpatron, elekt­risk golvvärme, extra utblås i alkoven, dubbla bodelsbatterier samt stolsvärmare i framsätena. Dessutom ingår det självklara chassipaketet med dubbla airbags, elmanövrerade och uppvärmda ytterbackspeglar samt ac.

Provkörningsförhållandena växlade från motorvägens "saltbad" och centrala Tammerfors kullerstenar till isiga skogsvägar. Fiatchassit uppträder som det brukar med något styv fjädring.

Bromsarna, kopplingen och servostyrningen fungerade exakt och väldigt personbilslikt. Bürstners extratjocka säten i förardelen gjorde ett härligt intryck. Längre sträckor klarades utan stelhet i våra ryggar.

Vi monterade en hel massa mätningsutrustning i bilen och vid dessa mätningar överraskade Fiat positivt. Det var antingen ett sammanträffande eller ren tur att vinterdäcken

var exakt rätt storlek, för felvisningen av trippmätaren och färddatorn var cirka 0,8 %. Hastighetsmätarens felvisning vid 100 km/h var 6 km/h.

Förbrukningen vid landsvägskörning var 12,6 liter/100km och 13,0 liter/100km vid blandad körning. Landsvägskörningens relativt höga förbrukning kan bero på att vi stod på rätt bra med farthållaren satt på 100 km/h.

Hade vi aktivt snålkört bilen skulle förbrukningen bli lägre. Ljudisoleringen skulle kunna vara bättre. Oljud hörs särskilt från däcken.

Bilens totalvikt är 3 500 kilo och lastvikten uppges vara 490 kilo. Vid kontrollvägning visar sig bilen väga 2 970 kilo med en nästan full bränsletank. Om vi kompletterar med de vikter man brukar räkna in i tjänstevikten: 90 procent av färskvattnet och 75 kilo för föraren blir tjänstevikten på vår bil 3 153 kilo. Detta innebär att vi får lasta 347 kilo. Med fyra i bilen blir det inte mycket kvar till last. Detta med att tjänstevikten inte stämmer är legio för fritidsfordon.

Tillverkarna friskriver sig genom att säga att vikten kan variera plus/minus fem procent beroende på utrustning och val av material. Det gäller att ha koll på sitt fordon och hur mycket man lastar med andra ord. En alkovbil med stort lastutrymme passar bättre på ett tyngre chassi. Det finns som tillval. Samma bil på ett Ducato maxi chassi ger totalvikten 4 000 kilo och kostar 17 000 kr extra. Det är värt varje krona. Detta förutsätter att föraren har rätt att framföra ett fordon i personbil klass två.

Inredningsmässigt övertygar bilen. Möblerna ger ett gediget intryck och frånvaron av rena spånytor, sådana som uppstår när folierade spånplattor kapas, är total. Ibland finns sådana inuti möbler eller andra inte direkt synliga ytor.

Vi hittar inte ett enda kapsnitt, mycket bra! Alla fönster och takluckor i bilen kan mörkläggas och har myggnät. Det finns fem takluckor i denna bil, de minsta drygt 40x40 centimeter. Tillsammans med fönstren och den generösa takhöjden ger de bilen en riklig rymd. När det är mörkt känns bilen mindre. Det beror på att det inte finns så många ljuskällor. De som finns är bländande. Men det är just frånvaron av LED-slangar och uplights och allt vad det må vara som möjliggör ett lägre pris på bilen.

Entrén är ordinär förutom att det finns två utebelysningar. En som lyser nedåt och en som mest belyser den utvändiga listen där vägg och tak möts, finurlig budgetlyx. Insteget är saftiga 75 centimeter så trappan är ett måste. Dörren är fönsterlös och två små knoppar är det som erbjuds till ytterplagg. Ovanför dörren, på insidan, sitter kontrollpanelen för ström och vatten. Den är befriande enkel och lätt att förstå.

I väggen till vänster finns en tv-arm. Ingen tv är monterad, men av vinkeln att döma ses den bäst från de främre stolarna. Det finns ingen lucka på sidan av soffan direkt till höger, tyvärr. Här hade skorna kunna trivas.

Hygienutrymmet i denna bil är den mest praktiska vi stött på. Både toan och handfatet är vridbart. Väggen bakom handfatet, som har en spegel, går att vika ut och blir då en del av duschkabinen. Samma utrymme har således två olika funktioner.

Ovanför toaletten finns ett högt men grunt skåp som sväljer mycket. I duschen finns även ett hörnskåp av plast som tål vatten. Duschens placering gör att hjulhuset fungerar som pall om man så vill. Utrymmet är väl ventilerat. Lampknappen sitter lite konstigt till bakom toaletten, men den syns i alla fall från dörrhålet, något man inte kan ta för givet i moderna bilar.

På motsatt sida om hygienutrymmet finns vinkelköket och en rymlig garderob. Denna planlösning innebär att det blir en gång bak till den tvärställda dubbelsängen. Under sängen finns lastutrymmet. Sängen är hög, 112 centimeter närmare bestämt. I ena hörnet av gången, i hörnet mot sängen, finns två fasta trappsteg, det översta med uppvikbart lock. Ett perfekt strumpställe och en bra lösning. Sitthöjden i sängen är 97 centimeter.

Sängen i sig mäter 140x210 centimeter och kallskums­madrassen är 13 centimeter tjock.

Ett fönster finns i ena väggen. Det finns inget utblås för värme i sovdelen. Det finns ett i garaget under sängen och det finns luftspalter vid väggarna. Tyvärr tror vi inte att det räcker till om det blir kallare än de två minusgrader vi hade då vi testade bilen.

Lastutrymmet under sängen är stort och löper genom hela bilen, vår bil är extrautrustad med en lucka på förarsidan vilket gör utrymmet lättarbetat. Som mest är garaget 124 centimeter högt och 145 centimeter brett. I mitten av garaget löper en 61 centimeter bred gång och vid sidan av denna finns avsatser i två nivåer vilket möjliggör effektiv instuvning av saker. Det är synd att lastvikten är så begränsad.

Köket är inte det största vinkelkök vi testat. Spisen är trelågig och täckglaset är inte delbart. Till diskhon och avrinningshon passar en skärbräda vilket ger välkommet extra arbetsutrymme. Under spisen finns en kyl med frysfack. Förvaring kan ske i tre utdragbara lådor under diskhon samt i överskåpen. Köket och kylskåpet känns underdimensionerade i relation till hur många som faktiskt får plats i bilen. Särskilt om några är hungriga barn.

I sittgruppen får sex personer plats men fyra sitter skönt. Bordet går att förlänga, rejält. Ingen behöver sträcka sig eller sitta hukad framåt. Det går även att skjuta en aning framåt och bakåt. Plockar man bort ryggdynan bak finns det plats för två framåtvända barnstolar här. När man stannar placeras barnstolarna lämpligast i lastutrymmet. Under soffan i sittgruppen finns färskvattentanken, lätt nåbar vid rengöring. Kring sittgruppen finns merparten av varmluftsutblåsen och samtliga kontakter är placerade här. Vill man ha el bak i bilen får sladdar dras härifrån.

Den fasta alkoven ger bilen dess särprägel. Många tycker att alkovbilar inte är speciellt snygga. Men kliv in och upp i den råder jag de som inte tidigare gjort det. Det är en helt annan känsla än en nedsänkbar taksäng. Alkoven är 218 centimeter bred och 177 centimeter djup. Sitthöjden är som mest 72 cm. Längst fram i alkoven finns en avställningsyta och två varmluftsutblås. En taklucka och ett fönster ger ljus och utsikt. Botten på denna alkov går att fälla upp. I uppfällt läge underlättas framkomligheten i hytten avsevärt. För att ta sig upp de 170 centimetrarna till alkoven finns en stege. Med de yngre barnen får man se upp, det är en försvarlig fallhöjd om olyckan är framme. Vi tippar på att det är här de yngre gärna sover, eller har koja. Ett fallskydd i form av ett nät som spänns upp i taket finns under madrassen. Vi rekommenderar att det används av alla som sover i alkoven.

Bürstner har de senaste åren skördat stora framgångar på den svenska marknaden. En möjlig förklaring, eller en del av förklaringen, kan vara köparnas behov av att känna sig trygga med sitt köp. Bürstner Sverige har utökat de garantier man får vid köp av ett nytt fordon. I Sverige ges fem års täthetsgaranti, fem års fordonsgaranti, tre års vagnskadegaranti och tre års vägassistans. Denna trygghet är således inbakad i de svenska Bürstnerbilarna. I Finland har man valt att behålla de generella garantier, två års fabriksgaranti och fem års täthetsgaranti, som Bürstner erbjuder.

Hur påverkar detta då priset på bilen? Det är svårt att jämföra fordon mellan olika länder. Det finns många variabler som ska tas med i beräkningen. Det kan vara olika specifikationer på fordonen, valutor som fluktuerar, olika skatt- och momssatser samt garantier. Generellt sett är prisbilden högre i Sverige än i Finland.

– Vi måste ta höjd för eurokursen. Från det att vi köpt en bil tills den blir såld kan mycket hända. I år har vi sänkt en del priser och fortsätter euron ned kan ytterligare justeringar bli aktuella, säger Conny Ekman på Bürstner Sverige.

Totalt sett ger Bürstner Argos Time A 670 G ett gott intryck. Det är en budgetmodell utan att det för den sakens skull tullats på byggkvalitén. Vi tror många barfamiljer gärna bor i denna bil, om de har råd. Även många mor- och farföräldrar kan  dra nytta av bilens egenskaper. Med tanke på all den förvaring som finns och hur många den rymmer kommer den inte till sin rätt på ett 3 500 kilos chassi.

Gör rätt, väg upp! Det får bli vår uppmaning till er som är på väg till banken. 

 

Text och foto: Mikael Galvér

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.