iPerspektiv, som utges av Svevia, skriver om upphandlingen av vägarbeten och lägger fokus på de många olyckor som inträffar i samband med dessa.
– Beställarna behöver ta större hänsyn till vägarbetarnas arbetsmiljö och vara beredda att betala för det, säger Johan Karlsson som är arbetsmiljöombudsman på fackförbundet Seko.
I samband med detta har riksdagsledamoten Magnus Manhammar (S) motionerat om att bötesbeloppen för de som kör för fort vid vägarbeten ska höjas kraftigt.
Trafikverkets studie för perioden 2003 - 2015 visar att det inträffade 3 958 trafikolyckor med personskador i anslutning till olika typer av gatu- och vägarbeten. Nu drabbade inte alla av dessa olyckor vägarbetare men det är illa nog att det berör 200 av dessa. Sex vägarbetare omkom och 39 skadades svårt.
Olycksrisken skiljer sig dock åt mellan olika arbetsuppgifter där flaggvakter är en av de absolut mest utsatta yrkesgrupperna. iPerspektiv skriver vidare att utvecklingen går åt fel håll.
De menar att en av orsakerna till den negativa utvecklingen är att Trafikverkets upphandlingar nästan bara handlar om att pressa priserna. Dessa har dock även att ta hänsyn till sin budget men iPersektiv menar att säkerheten måste få kosta pengar. Ett av de absolut bästa sätten att minska risken för olyckor vid vägarbeten är att stänga av vägen och leda om trafiken.
Folk tar inte hänsyn - jag har sett förare som tittar på film
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.