Det blir mycket trafik längs med Vasaloppsvägen när själva originalloppet går söndagen den 1 mars. Biträdande insatschefen vid starten, Bosse Olsson, har ett bra vägtips.
– Ja, i stället för att köra Vasaloppsvägen, som rullar sakta för att det är mycket trafik under Vasaloppssöndagen, kan man ta av mot Venjan och köra mot Mora den vägen, säger han. Då kanske man hinner ner och se vinnaren köra i mål!
Veckorna före Vasaloppet handlar annars mest om snötillgången. I skrivande stund är loppet snösäkert. Annat var det för några år sedan, då var det mer eller mindre bar backe i Mora med omnejd.
– Ja, den gången fick lastbilarna köra i skytteltrafik för att lägga ut snö längs med spåret. Det kostade mycket pengar, säger Tommy Höglund, Vasaloppets sportchef.
Varje år förbereder sig Vasaloppsarrangörerna genom att lagra snö. När Husbil & Husvagn inspekterar Vasaloppsträckan en helg i slutet av januari får vi veta att det ligger det 50 000 kubikmeter snö i en stor terminal i Oxberg. Arrangemanget med lastbilar och åkare är kostsamt så nerverna är på helspänn fyra veckor före loppet.
– Snön som faller just nu sparar oss en halv miljon, säger Tommy Höglund och tittar ut genom fönstret. Så jag är jättelycklig. Nu behöver vi inte skicka ut lastbilarna den här helgen.
Han berättar vidare att under själva Vasaloppssöndagen är trafikfrågan av en annan art. Då handlar det om 40 bussar som lämnar Mora halv fem på morgonen för att köra upp åkarna till starten. Sedan kör de längs spåret och plockar upp åkare som inte orkar, så kallade brytbussar.
– Men är det lättåkta och hårda spår då bryter inte folk lika lätt. Kvinnor bryter i mindre utsträckning, de är mer målmedvetna än män, säger Tommy Höglund.
Efter själva loppet bjuds åkarna på middag. Den serveras i FM Mattssonarenan och på en gymnasieskola i Mora.
– Moras restauranger kan inte ta emot så många hungriga människor efter loppet, säger Tommy Höglund. Det skulle bli kaos om alla skulle ut på stan och äta. I år bjuds åkarna på en tacogratäng. Jag var och provåt den häromdagen och den var god.
Tommy Höglund, Vasaloppets sportchef.
Läs mer på:
www.vasaloppet.se
Veckorna före Vasaloppet handlar annars mest om snötillgången. I skrivande stund är loppet snösäkert. Annat var det för några år sedan, då var det mer eller mindre bar backe i Mora med omnejd.
– Ja, den gången fick lastbilarna köra i skytteltrafik för att lägga ut snö längs med spåret. Det kostade mycket pengar, säger Tommy Höglund, Vasaloppets sportchef.
Varje år förbereder sig Vasaloppsarrangörerna genom att lagra snö. När Husbil & Husvagn inspekterar Vasaloppsträckan en helg i slutet av januari får vi veta att det ligger det 50 000 kubikmeter snö i en stor terminal i Oxberg. Arrangemanget med lastbilar och åkare är kostsamt så nerverna är på helspänn fyra veckor före loppet.
– Snön som faller just nu sparar oss en halv miljon, säger Tommy Höglund och tittar ut genom fönstret. Så jag är jättelycklig. Nu behöver vi inte skicka ut lastbilarna den här helgen.
Han berättar vidare att under själva Vasaloppssöndagen är trafikfrågan av en annan art. Då handlar det om 40 bussar som lämnar Mora halv fem på morgonen för att köra upp åkarna till starten. Sedan kör de längs spåret och plockar upp åkare som inte orkar, så kallade brytbussar.
– Men är det lättåkta och hårda spår då bryter inte folk lika lätt. Kvinnor bryter i mindre utsträckning, de är mer målmedvetna än män, säger Tommy Höglund.
Efter själva loppet bjuds åkarna på middag. Den serveras i FM Mattssonarenan och på en gymnasieskola i Mora.
– Moras restauranger kan inte ta emot så många hungriga människor efter loppet, säger Tommy Höglund. Det skulle bli kaos om alla skulle ut på stan och äta. I år bjuds åkarna på en tacogratäng. Jag var och provåt den häromdagen och den var god.
Tommy Höglund, Vasaloppets sportchef.
Läs mer på:
www.vasaloppet.se
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.