I bilen på Polhemsgatan i Stockholm sitter trafikpoliserna Monika Ferm och Joakim Svensson berättar polisen i ett pressmeddelande. Sedan tre veckor använder de det nya ANPR-systemet.
– Vi älskar det här systemet. Det hjälper oss att välja vilka fordon vi ska stoppa för en närmare kontroll. Vi upptäcker mycket mer felaktigheter och brister på bilar i trafiken än vi gjorde innan, säger de.
Systemet består av en kamera som identifierar nummerplåtar och jämför dem med olika register. När systemet upptäcker en bil med brister hörs ett ljudsignal samtidigt som information om bilen och vilka brister den har kommer upp på en skärm. Brister kan till exempel vara om bilen har körförbud, om den är oskattad, avställd eller oförsäkrad.
Kameran gör jobbet med att identifiera bilar med brister. Poliserna kan, i stället för att memorera och slå på registreringsnummer i olika register, koncentrera sig på att titta på föraren, körbeteenden och annat som hjälper till att tolka situationen.
– När vi får en träff följer vi efter bilen och stoppar den. Innan gör vi alltid kontrollslagningar, säger Joakim Svensson och hans kollega Monika Ferm fortsätter, Vi kontrollerar körkort och nykterhet, förklarar varför vi har stoppat fordonet och vad det är för fel eller brist på fordonet och skriver ut böter.
Personen som stoppas kan förneka och då skriver polisen istället en anmälan som skickas vidare till åklagare.
Målet är att öka säkerheten på våra vägar och få bort bilar med brister. Vid kontroller upptäcks ofta också annan kriminalitet, till exempel att föraren saknar körkort, är drogpåverkad eller bär kniv.
Nu får 100 polisbilar runt om i landet det nya ANPR- systemet. I Stockholm installeras det i sju bilar och Linköping har fått en.
I Linköping har Kristin Sällman nyss gått utbildning för att få köra bilen med ANPR.
– Det är lätt att förstå systemet och manövrera det via pekskärmen. Kameran läser lika bra när man står still som när man kör, säger Kristin Sällman och fortsätter, De flesta kriminella åker inte lagligt. Det här blir ett effektivt system för att hitta dem.
– Sedan vi fick det här systemet har vi rapporterat många fler och skrivit mycket fler ordningsböter, säger Monika Ferm.
Det finns två olika varianter, där den ena är portabel och den andra en fast installation i bilen Den fasta installationen är kopplad till en skärm. För den portabla finns en minidator som hanterar informationen. Av de hundra som nu installeras är 95 stycken fasta installationer och fem är portabla.
För att det ska gå snabbt att få svar från det att ANPR-kameran identifierat en nummerplåt till att man fått svar från registret laddas databaserna ner när systemet startas. Det gör att informationen i databasen efter några timmar är gammal. En kontrollslagning måste därför alltid göras.
När systemet stängs ner för dagen är all information borta. Ingenting sparas.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.