Nästa artikel
Poksi N 126 NTL
Husvagnar

Poksi N 126 NTL

Publicerad 8 april 2013 (uppdaterad 28 december 2013)
Vad sägs om en liten husvagn på Al-Ko-chassi, kaross i glasfiber och en vikt på 750 kilo? Vi prövar den i Finland där den säljer bra.

Vagnen är ultralätt och överraskande välutrustad. Det är gott om förvaringsutrymmen i förhållande till vagnens storlek. Ovanför sittgruppen hänger exempelvis sex låga överskåp. Det finns också en garderob som mäter 90 centimeter på höjden.

 

Sittgruppen utgörs av två soffor på 185x60 centimeter och ett stort bord på 78x103 centimeter. Omvandlad till dubbelbädd är måtten 185x193 centimeter. Vagnens ståhöjd är 180 centimeter.

Toaletten på 67x102 centimeter känns rymlig. Ståhöjden är 172 centimeter. Det finns en tvättho i plast och en spegel på väggen. Kassettoaletten är en Thetford.

I bakdelen av vagnen finns köket. Även det upplever vi som rymligt i förhållande till vagnens storlek. Den trelågiga spisen räcker bra och under diskhon finns ett stort skåp. Spisen och diskhon med lock samt kylskåpet är från Dometic.

Fram- och bakfönstren i vagnen är öppningsbara och försedda med myggnät och mörkläggningsgardin. Även takluckan är försedd med myggnät. Vidare finns fyra uttag med 230 V och ett med 12 V. Belysningen utgörs av fyra spotlights. I toalettutrymmet finns en taklampa som kan bländas i två steg. På ytterväggen sitter en förtältslampa.

 

Den nya Poksi-vagnen har ett elektriskt golvvärmesystem och en värmepannan är från Truma. Den klarar av att hålla en innertemperatur på 22 grader vid en utomhustemperatur på minus 13 grader.

Färskvattenförrådet utgörs av två tioliters dunkar, vilket antagligen är fullt tillräckligt om man tar hänsyn till vagnens användningsområde.

Det som fattas i vagnen är varmvatten och dusch. Båda går att få som tillval. Under testet konstaterar vi också att vagnens generösa förvaringsmöjligheter kan leda till att man stuvar in för mycket packning i förvaringsutrymmena. Det kan göra att vagnen blir baktung när den ska dras. Även handboken varnar om detta. Snickerierna och väggarna är byggda av plywood, som är ett starkt men lätt byggmaterial.

 

POKSI N 126 NTL är byggd på Al-Ko:s bromsförsedda torsionsfjädrade axel. Karossen är tillverkad av glasfiber. Den är lättskött och har inga onödiga fuktkänsliga fogar. Vagnen är isolerad med cellplast, golvet med 40 millimeter och väggarna och taket med 30 millimeter. Isoleringen är limmad direkt på glasfiberskalet och tapeten på isoleringen. Dörren verkar oisolerad och den är försedd med en luftventil som inte går att stänga. På dragstången finns en gasolkoffert som rymmer två elvakilos gasolflaskor. Det finns ett rangerhandtag i varje hörn. Den är minst sagt lätt att rangera. Utan last är kultrycket så gott som obefintligt.

På minussidan noterar vi att lamineringen av gasolkoffertens gångjärn är trasigt, toadörrens lås fungerar inte, luftventilerna lossnar, öppningsmekanismen till en skåpdörr är felmonterad och flera ventilationshål har låst sig. För att nämna några saker.

Husvagnens historia går tillbaka till 1973. Tillverkare är polska Zaklady Sprzetu Precyzyjnego NIEWIADOW S.A. I Sverige samarbetar företaget och Kabe med deras Eximo vagnar. Någon svensk återförsäljare för Polski finns däremot inte.

 

Vagnen passar för jägare, fiskare eller egentligen vem som helst som behöver en åretruntvagn för hobbyn.

Konkurrent i denna ultralätta klass är Solifer som erbjuder en vagn med totalvikt på 750 kilo. Solifer 366 är komplett vinterutrustad och kvalitén på detaljerna är högre, vilket dock betyder att även priset stiger nästan till 200 000 kronor.

 

Kenneth Lehtola (text och foto) Katja Jama (översättning)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.