Skatten på bensin och diesel höjs varje år utöver den uppräkning som sker på grund av inflationen men det nu lagda förslaget innebär att den årliga BNP-indexeringen av skattesatserna på bl.a. bensin och diesel inte tillämpas för kalenderåret 2022. Skattesatserna för 2022 ska därmed endast räknas om baserat på den faktiska förändringen i konsumentprisindex.
Bensinen beskattas idag högt, ungefär två tredjedelar utgörs av olika skatter och pålagor. För några år sedan infördes även en upptaxering som innebär att skatten på bensin och diesel fortsätter öka varje år utan att något politiskt beslut behövs. Den så kallade indexeringen är dock pausad för 2021, och under onsdagen kom även besked från regeringen om att indexeringen pausas för 2022.
Indexeringen har varit ute på remiss hos myndigheter och organisationer. Skattebetalarna är en av föreningarna som varit kritiska till indexeringen.
– Det här är ett mycket bra första steg men överindexeringen borde slopas permanent, säger föreningens vd Christian Ekström.
Bakgrunden till förslaget är att reduktionsnivåerna inom reduktionsplikten successivt ska höjas till 2030. Biodrivmedel har än så länge högre produktionskostnader än bensin och diesel av. För att möta ökade drivmedelspriser till följd av ökad inblandning av biodrivmedel bör BNP-indexeringen av skatten på bensin och diesel pausas fram till kontrollstationen för reduktionsplikten 2022. Pausad BNP-indexering leder till något högre koldioxidutsläpp om effekterna av förslaget ses isolerat. De successivt ökade reduktionsnivåerna inom reduktionsplikten innebär dock samtidigt att utsläppen av fossila växthusgaser per såld liter drivmedel minskar. Sammantaget bedöms utsläppen inom transportsektorn minska.
Det remitterade förslaget medför att skatteintäkterna beräknas minska med knappt en miljard kronor år 2022.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.