Regelverken är ofta snåriga, inte minst i Sverige där överlasten räknas som procent av lastvikten och inte av totalvikten. Systemet har kritiserats eftersom det innebär stora skillnader vid samma överskridande av totalvikten och trots att Transportstyrelsen gick ut med att ändringar var på gång för snart två år sedan har inget mer hänt i frågan. Frågan lär ha hamnat på regeringens bord före sommaren enligt de uppgifter vi fick från Transportstyrelsen och då vi för ögonblicket inte har någon sådan ser det inte ut att finnas en snar lösning i sikte.
Under alla omständigheter ska man förstås undvika att överskrida totalvikten men vissa husbilar har snäva marginaler och inte sällan underskattad verklig vikt från fabrik. Det är rimligt att rekomendera att väga bilen i körklart skick för att sedan börja lasta in allt från campingstolar till kläder och inte underskatta vad sådant väger.
Lastviktsöverträdelser lyder under nationella straffregler och skillnaderna är stora. Vissa länder, som exempelvis Österrike, har dessutom blivit striktare när det gäller kontroller. Notera att de flesta länder tillämpar överträdelsen jämfört med totalvikten och att straffskalorna ofta är komplicerade men även Promobils förenklade sammanställning ger en indikation på bötesnivåerna och i vilka länder det är dyrast att bryta mot lastviktsreglerna.
Land / Tolerans / Straff / Anmärkning
Belgien / upp till 2 procent / upp till 330 euro / Utlänningar betalar på plats
Danmark / upp till 1 procent / 10 euro per procent överlast
Frankrike / Ingen tolerans / upp till 750 euro / Över 5 procent överlast körförbud
Storbritannien / Ingen tolerans / upp till 6000 euro
Italien / upp till 5 procent / upp till 1700 euro
Nederländerna / upp till 10 procent / upp till 850 euro
Österrike / Ingen tolerans / upp till 2180 euro
Schweiz / Ingen tolerans / upp till 170 euro / vid mer än 5 procent överlast blir det åtal
Spanien / upp till 5 procent / upp till 4600 euro
För den som vägt upp sin husbil för att öka lastvikten, exempelvis från 3,5 ton till 3,85 gäller andra körkortsregler. De svenska övergångsreglerna för körkort tagna före 1996-07-01 och som inte varit indragna sedan dess ställer till problem utomlands.
Det finns anledning för dem som omfattas av övergångsreglerna och har en husbil över 3,5 ton att förse sig med dokument om körkortets giltighet innan någon barsk utländsk polis försöker tillämpa de allmänna europeiska regelverket där en B-behörighet enbart gäller upp till 3,5 tons totalvikt.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.