Det pratas mycket om elbilar och laddhybrider för att sänka utsläppen. Men även om försäljningen av laddbara bilar ökar står de fortfarande för en liten del av nybilsförsäljningen.
Samtidigt rullar 2,7 miljoner bensinbilar och 1,7 miljoner dieselbilar på svenska vägar, och för att sänka utsläppen från dem vill regeringen nu öka takten för den så kallade reduktionsplikten. Det innebär att den bensin och diesel som säljs på mackarna i dag snart ska innehålla en ännu större andel förnybart bränsle.
Första steget är att införa så kallad E10-bensin med tio procents inblandning av etanol. Det klarar de flesta moderna bilar, men inte alla. Branschorganisationen Bil Sweden har en lista på bilar som klarar E10 och den visar till exempel att flera direktinsprutade modeller från Audi och Volvo inte klarar E10. I övrigt ska dock E10 inte vara något stort problem.
– Genom att framställa nya typer av drivmedel, som exempelvis ETBE, en sorts syntetisk bensin, skulle det vara möjligt att ersätta den fossila motsvarigheten, egentligen till 100 procent, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen).
Syntetisk bensin
Enligt honom har vissa mackkedjor redan i dag större förnybar andel än tio procent i bensinen.
– Så länge mängden etanol inte är större än vad standarden tillåter bör resterande mängd helt eller delvis kunna ersättas av syntetisk bensin, säger Carl-Erik Stjernvall.
Det borde inte vara någon risk att bilar i framtiden inte klarar av bensinen som säljs på mackarna.
– Eftersom bränslets standard måste bibehållas ser jag inte någon överhängande risk att ”dåligt” bränsle kan komma att säljas. Bilarna är godkända för bensin enligt SS-EN-228 – så länge bränslet uppfyller samma sak behöver vi som bilister nog inte fundera på det, hoppas vi.
Förslag på gång
Regeringens plan på 28 procents reduktionsplikt för bensin och 66 procent för diesel innebär dock inte att bensinen ska innehålla just 28 procent förnybar andel och dieseln 66 procent.
Istället står siffrorna för hur mycket utsläppen av koldioxid ska minskas, oavsett hur hög inblandningen av förnybara bränslen är.
Enligt Ebba Tamm på Svenska Petroleum- och Biodrivmedelinstitutet måste det också till en ändring i det så kallade bränslekvalitetsdirektivet innan det blir tillåtet att blanda i mer än tio procentvolym etanol i vanlig bensin. Ett förslag är på gång och ska förmodligen presenteras under nästa år, och då ska också biltillverkarna få tycka till när det gäller om äldre bilar ska kunna klara av E10 eller inte.
Artikeln ursprunglig publicerad på Vi Bilägares hemsida.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.