Den nya beläggningen, mellan Myre (Njurunda) och Sundsvall, släpper grus men orsaken till problemet är oklart. Den metod som använts för beläggningen är ett vedertaget sätt att underhålla vägar på, men här har någonting gått fel. Problemen har uppmärksammats av lokala medier och många skadeärenden har kommit in till Trafikverket, liksom kommentarer i Trafikverkets sociala kanaler från upprörda trafikanter som drabbats av skador.
Entreprenören försöker sedan några veckor tillbaka att åtgärda problemet, just nu torrplogar man för att få bort löst grus. Man använder också en spolbil med högtryck som spolar vägbanan och en sugbil som suger rent. Men problemet har kvarstått och vägavsnittet är nu skyltat med rekommenderad hastighet 50 km/tim och varning för stenskott.
Ansvaret för underhållet på den här sträckan är annorlunda än det normala för allmänna vägar och byggentreprenören har ett mycket större ansvar än brukligt. Enligt kontraktet har entreprenören ansvaret för drift och underhåll av vägen i 20 år. I kontraktet finns krav på vägytans standard och tekniska krav, men vilka metoder som ska användas är upp till entreprenören att bestämma.
Trafikverket skriver avslutningsvis att de bedömer problemet som tillfälligt och förutsätter att entreprenören får ordning på det så snabbt som möjligt
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.