Stängda gränser tycks inte påverka försäljningen av fritidsfordon negativt, åtminstone inte i Tyskland. Även i Sverige har försäljningen av husbilar klarat sig förhållandevis bra med en minskning på någon enstaka procent beroende på vilken källa man litar mest på och det råder till och med brist på husbilar hos handlarna då de minskat sina inköp för att inte behöva stå med för många osålda exemplar. Privatsålda personbilar har som jämförelse minskat med ungefär 15 procent under 2020. I Norge rapporterar bobilverden.no om att fabrikanternas hela årsproduktion för 2021 redan är utnyttjad och under samma period har husvagnsförsäljningen i Sverige ökat med cirka tio procent. Men det är Tyskland som står för det sensationella.
Plus 28,6 procent sedan förra året, det är den hittillsvarande ökningen för husvagnar och husbilar till och med november 2020 jämfört med 2019. Enbart ökningen är imponerande men den milstolpe som passerades var att det för första gången sålts fler än 100 000 fritidsfordon under ett kalenderår i Tyskland.
Dessa siffror presenteras av den tyska branschorganisationen CIVD när de redovisar försäljningen till och med november.
I november nyregistrerades 5 973 husbilar och husvagnar, närmast en fördubbling, 91,6 procent, jämfört med samma månad 2019. Uppdelat på kategorier ökade husvagnarna med 41,5 procent men husbilar ökade med hela 116,1 procent. Aldrig tidigare har så många husbilar nyregistrerats en november som i år, det nya rekordet blev 4 523 stycken.
För hittillsvarande 2020 har 73 070 nya husbilar sålts i Tyskland, vilket är en ökning på 39,9 procent jämfört med rekordåret 2019.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.