Nästa artikel
Nytt 2012 – Hobby
Nyheter

Nytt 2012 – Hobby

Publicerad 6 september 2011 (uppdaterad 6 september 2011)
Det är mer än tre år sedan som Hobbys ägare, Harald Striewski, presenterade tankarna på en modellserie som skulle kunna konkurrera med de allra exklusivaste husvagnarna på marknaden.

 

Från de första idéskisserna till serieproduktion var dock steget långt, inte minst på grund av alla tekniska tester som måste genomföras. Bland annat hårdtestades väl maskerade prototyper på en belgisk testbana, där de fick rulla mer än 6 000 mil. Även påverkan av temperaturväxlingar och UV-strålning har undersökts mycket noga.
Utseendemässigt är det stora skillnader mellan nya Premium och Hobbys övriga modeller. De mjukt rundade formerna – front och bakgavel är gjorda av plast som skumisolerats på insidan – för snarare tankarna till en modern husbil eller personbil, och hela karossen ser nästan ut att vara gjuten i en form. De mörktonade front- och sidofönstren ser ut som en enhet, och intrycket förstärks av det mörka mittpartiet – på de mindre modellerna elegant svängt uppåt.
Alla fönsterrutor ligger i nivå med karossidan, förtältskenan märks knappt, och rangerhandtagen är elegant integrerade i karossens former – på bakgaveln påminner de närmast om en dekorlist över baklyktorna.
En udda designdetalj är det utvändiga bagageutrymmet som sträcker sig tvärs över bakgaveln och är försett med en lucka som fälls nedåt.
Under det eleganta skalet döljer sig en mängd tekniska finesser som till exempel de av Knott nyutvecklade, självjusterande bromsarna. Tack vare självjusteringen kommer bromskraften alltid att vara optimal, och genom att den alltid är lika stor på båda sidor ökar säkerheten vid hårda inbromsningar.
Den eleganta designen fortsätter givetvis inne i vagnarna, med snickerier i två olika toner –”Cappuccino” och ”Virginia Tulip”. Ljusa Cappuccino dominerar i köksavdelningen. En ny lysdiodlist betonar på ett diskret sätt ovanskåpens konturer, och skapar samtidigt en ombonad miljö.
Givetvis finns även i Premium-serien många för Hobby typiska detaljer som det 140 liter stora Slim Tower-kylskåpet från Dometic, köksbänk med breda lådor och vitrinskåp med tillhörande glas.
Hobbys nya Premium-serie omfattar inför modellåret 2012 nio olika modeller, från den kompakta resehusvagnen 440 SFr till stora tandemaxlade 720 UML. 
Lars Erik Paulsson (text) 
Hobby (foto)
 
Husbilar
 
ν Hobby bullar upp sig inför 2012 med 25 husbilsmodeller i sex olika serier. 
Siestaserien, byggd på chassi från Ford, kommer som alkov och halvintegrerad med nya planlösningar där kundgruppen är par som vill ha det så bekvämt som möjligt. Förändringarna berör mest husbilarnas bakre del. Den mest anmärkningsvärda är en nygammal variant som hittat sin väg tillbaka i Siesta 65 UC – en rundsittgrupp i bilens akter som enkelt går att förvandla till sköna sängar. Vidare blir stolarna i förarhytten 35 mm lägre för en bättre ergonomi.
Exakta priser finns inte fastställda vid denna tidningspressläggning men Hobby lovar att de nya Siesta-modellerna är riktiga prisbomber.
Vidare får toppmodellerna Toskana Exclusive ett nytt armstöd i sittgruppen som kan skjutas upp och ner efter behov. Dessa serier är även utrustade med senaste modellen kyl/frys/ugn, Tec Tower 8501 från Dometic.
I storsäljarna Van och Van Exclusive hittar man Dometics nya slim-line kyl/frys. I modellen Van Exclusive 60 KL har företaget också utvecklat ett elmotordrivet sängskåpsystem.
En annan godbit som hittat tillbaka i Hobby-stallet är Hobby 600 som 2012 kommer att finnas i tre nya planlösningar. &
Carola Eklundh (text) 
Hobby (foto)

Premium 560 cfe. Annorlunda rundsittgrupp. Köksskåpens färg heter Cappuccino – sittgruppens ovanskåp är i Virginia Tulip.

Comeback. Hobby 600 är tillbaka i stallet.

Uppdaterad. Den bakre delen bär drag av sina föregångare.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.