Nästa artikel
Nya testmetoder för självkörande bilar
NYHETER

Nya testmetoder för självkörande bilar

Publicerad 23 mars 2016
Just nu förbereds såväl lagstiftning som tekniklösningar för att bana vägen för självkörande bilar. Nu utvecklar SP nya testmetoder inför lanseringen i verklig trafikmiljö.

Nu utvecklas nya testmetoder som behövs för att prova framtidens självkörande bilar. Forskningsinstitutet SP, Volvo Cars och konsultföretaget Provinn samarbetar i ett projekt där verkliga vägförhållanden ska simuleras. På så vis ska man förbättra möjligheterna att prova självkörande bilar i laboratoriemiljö.

Självkörande, autonoma, fordon är beroende av avancerad sensorteknik som tar över förarens jobb. Det innebär att elektroniken måste vara pålitlig till 100 procent – hela tiden. Nu vill forskarna och biltillverkarna skapa testmetoder som efterliknar verkliga vägförhållanden. Dessa metoder ska förbättra möjligheterna att göra miljöprover under realistiska förhållanden i laboratoriemiljö. 

– Vi vill skapa en testmiljö som är trovärdig för bilens sensorer och får dem att ”se samma sak” på vägen. Sensorerna måste fås att tro att bilen kör under verkliga förhållanden. Det är först då vi kan testa och validera, utvärdera, systemens tillförlitlighet och inbördes samspel helt och fullt, säger Linda Olofsson, projektledare och teknisk doktor på SP.

Sensordata bakas samman i allt större utsträckning från fordonets olika sensorsystem till en bild av fordonets omgivning. Om data inte stämmer in i bilden med övriga data kommer den att sorteras bort eller blockera funktionen och därigenom försvåra testningen. 

– Utvecklingen på området går i rasande fart. Det är viktigt att snabbt ta fram nya testförfaranden för att vi ska kunna behålla en svensk, världsledande position inom fordonssäkerhet, fortsätter Linda Olofsson.

I projektet ska man börja med att studera två funktioner som är grundläggande och viktiga för automatisk körning: adaptiv farthållare (ACC) samt Lane Keeping Aid (LKA) som håller bilen i rätt körfält. 

– Vi bedömer att validering av dessa två funktioner skulle utgöra en stabil grund att bygga vidare på, säger Björn Bergqvist, teknisk expert på Volvo Cars.

Projektet, EMC VAlidation of Multiple Sensor systems – eVAMS, är finansierat av FFI, Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, som är ett samarbete mellan staten och fordonsindustrin. Mer information finns på www.vinnova.se/sv/ffi/

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.