Det är lastbilstidningen Proffs som gjort intervjun med trafikpolisen Lars Österberg från Hudiksvall. Artikeln publicerades den 11 januari och där finns följande citat
– Ska vi avstå från att beivra överträdelserna tills bötesbeloppen kommer? Hur länge ska vi vänta? Och vore det inte bra att differentiera boten baserat på hur farlig överlasten är?
I artikeln problematiseras det faktum att det fullständiga regelverket ännu inte är plats eftersom ordningsbotskatalogen, där bötessummorna anges, inte hann ändras. Det finns inga bötesbelopp satta.
– Men så är det varje gång det kommer en ny lag. Det kan ta lång tid innan vi åter kan skriva ordningsföreläggande. Återstår att se om detta med lastvikt ens blir brottsligt eller om det bakas in i att bruttovikt överskrids när lastvikten blir för stor. Det är ingen skräll att den här lagen skulle komma, men åklagaren börjar arbeta med den när den gäller, säger Lars.
Lagändringen är i sig välkommen om man lyssnar på röster inom husbilsbranschen. Den går i korthet ut på att straffvärdet sätts efter hur stor överlast fordonet har mot chassits bärkraft och neutraliserar skillnader mellan versioner av samma basfordon. Fram till årsskiftet var det högre straffvärde för en husbilist som framförde sin 3,5-tons husbil upplastad till låt säga fyra ton än en transportbil med samma vikt. Detta berodde på att den tomma transportbilen hade en högre lastvikt och överlasten därför utgjorde en lägre procentuell andel vilket ledde till lägre straffvärde. Regelverket påverkar husvagnsägare på motsvarande sätt men då mellan ett olastat släp respektive "samma" släp med en påbyggd husvagn.
Läs hela Proffs artikel här.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.