EU-parlamentet tog igår ett principbeslut om att tillåta förare med B-behörighet att köra godsfordon upp till 4 250 kilo under förutsättning att dessa är eldrivna. Detta kan även komma att påverka husbilmarknaden framöver.
Ett problem med att tillverka husbilar som är eldrivna är att dessa blir för tunga för att köras med B-behörighet som, om körkortet är utfärdat efter 1 juli 1996, har en begränsning på fordonets totalvikt till 3 500 kilo. Denna begränsning krockar med ett annat regelverk där det stipuleras hur stor lastvikt som krävs.
I takt med de förbud mot dieseldrivna fordon som planeras i många städer uppstår problem med varuleveranser som ofta sker med versioner av de basfordon som även används till husbilar. Som exempel kan nämnas Fiat Ducato som är vanlig både som transportfordon samt husbilschassi. Sådana basfordon finns, bland annat har Iveco nyligen presenterat sin nya modellserie där en eldriven version finns.
Igår tog EU-parlamentet ett beslut om att tillåta en utökning av B-behörigheten för att varuleveranser i städerna ska kunna fortgå. Beslutet innehåller även en rad andra regler som dock inte berör husbilar.
Husbil & Husvagn tog därför kontakt med Transportstyrelsen för att få reda på hur de nya beslutet påverkar svenska husbilister.
Undantaget gäller i dagsläget enligt Transportstyrelsen enbart godstransporter och innebär att de fordon som kan antas komma för husbilsbruk kommer att kräva körkortsbehörighet C1. Trots detta är de nya reglerna av intresse då det innebär att det med all sannolikhet kommer att finnas ett bredare utbud av eldrivna basfordon.
De ny reglerna kommer att ingå i körkortsdirektivet men blir frivilligt för respektive länder att införa och kan jämföras med de regler som gäller för motorcyklar klass A1 där vissa länder tillåter A1 på B-behörighet och andra inte. Behörigheten kommer att bli nationell, vilket innebär att även om två grannländer båda har samma regler om 4 250 kilo är det inte tillåtet att köra annat än i det aktuella landet, för vår del Sverige. Endast om grannländerna har ett bilateralt avtal kommer behörigheten att gälla. Sådana avtal är ovanliga men förekommer exempelvis mellan Belgien och Luxemburg när det gäller A1.
Det finns alltså inget tvingande för Sverige att införa regeln, det finns två andra motsvarande nationella möjligheter men inget av dessa har införts i Sverige.
Fordonets högre totalvikt ska bero på det förhållandevis tunga batteriet och att fordonet därigenom passerar 3 500 kilo men det blir inte tillåtet att utnyttja regeln om lätt släp, max 750 kilo, som idag får dras av ett fordon med en totalvikt på 3 500 kilo och därigenom får en ekipagevikt på 4 250 kilo.
Beslutet är taget i EU-parlamentet, vilket för den här typen av beslut är ovanligt, och ska nu vidare till ett lagråd. Transportstyrelsen bedömer att processen kommer att ta några månader och troligen kommer EU:s beslut innan sommaren.
Därefter har länderna 24 månader på sig att införa de nya reglerna om nu landet väljer att göra det.
Trots de begränsningar som Transportstyrelsen berättar om möjliggör förändringen att det kommer att kunna tillverkas husbilar med enbart eldrift under förutsättning att så många länder inför de nya reglerna att de stora tillverkarna finner det lönsamt.
I takt med de förbud mot dieseldrivna fordon som planeras i många städer uppstår problem med varuleveranser som ofta sker med versioner av de basfordon som även används till husbilar. Som exempel kan nämnas Fiat Ducato som är vanlig både som transportfordon samt husbilschassi. Sådana basfordon finns, bland annat har Iveco nyligen presenterat sin nya modellserie där en eldriven version finns.
Igår tog EU-parlamentet ett beslut om att tillåta en utökning av B-behörigheten för att varuleveranser i städerna ska kunna fortgå. Beslutet innehåller även en rad andra regler som dock inte berör husbilar.
Husbil & Husvagn tog därför kontakt med Transportstyrelsen för att få reda på hur de nya beslutet påverkar svenska husbilister.
Undantaget gäller i dagsläget enligt Transportstyrelsen enbart godstransporter och innebär att de fordon som kan antas komma för husbilsbruk kommer att kräva körkortsbehörighet C1. Trots detta är de nya reglerna av intresse då det innebär att det med all sannolikhet kommer att finnas ett bredare utbud av eldrivna basfordon.
De ny reglerna kommer att ingå i körkortsdirektivet men blir frivilligt för respektive länder att införa och kan jämföras med de regler som gäller för motorcyklar klass A1 där vissa länder tillåter A1 på B-behörighet och andra inte. Behörigheten kommer att bli nationell, vilket innebär att även om två grannländer båda har samma regler om 4 250 kilo är det inte tillåtet att köra annat än i det aktuella landet, för vår del Sverige. Endast om grannländerna har ett bilateralt avtal kommer behörigheten att gälla. Sådana avtal är ovanliga men förekommer exempelvis mellan Belgien och Luxemburg när det gäller A1.
Det finns alltså inget tvingande för Sverige att införa regeln, det finns två andra motsvarande nationella möjligheter men inget av dessa har införts i Sverige.
Fordonets högre totalvikt ska bero på det förhållandevis tunga batteriet och att fordonet därigenom passerar 3 500 kilo men det blir inte tillåtet att utnyttja regeln om lätt släp, max 750 kilo, som idag får dras av ett fordon med en totalvikt på 3 500 kilo och därigenom får en ekipagevikt på 4 250 kilo.
Beslutet är taget i EU-parlamentet, vilket för den här typen av beslut är ovanligt, och ska nu vidare till ett lagråd. Transportstyrelsen bedömer att processen kommer att ta några månader och troligen kommer EU:s beslut innan sommaren.
Därefter har länderna 24 månader på sig att införa de nya reglerna om nu landet väljer att göra det.
Trots de begränsningar som Transportstyrelsen berättar om möjliggör förändringen att det kommer att kunna tillverkas husbilar med enbart eldrift under förutsättning att så många länder inför de nya reglerna att de stora tillverkarna finner det lönsamt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.