Hymer ML-I är en helt ny serie små helintegrerade husbilar som baseras på Mercedes Sprinter. Kolla in bildspelet på denna spännande nyhet!
Hymer presenterar ytterligare en ny modell till nästa år redan nu. De hade tänkt spara presentationen till CMT mässan i Stuttgart som går av stapeln i januari 2015 men de valde att presentera den för pressen redan nu.
Det är de små kompakta Hymer ML-I som får se dagens ljus. De är helintegrerade varianter av ML-T som hade premiär 2014 och hela produktionen av den halvintegrerade modellen som baseras på Mercedes Sprinter sålde slut i ett rasande tempo.
Den nya serien kan precis som ML-T fås med två planlösningar, 560 med tvärställd dubbelsäng och 580 med långbäddar. Bilarna är båda 699 cm långa , 212 cm breda och 290 cm höga. Det är ganska smala med andra ord och passar bra på små slingriga vägar. Motoralternativen är flera men i grundutförande är 313 CDI med 129 dieselhästkrafter standard. Om man vill ha bilen som 3.5 tons bil ska man kanske nöja sig med den och en manuell växellåda om bilen ska ha någorlunda lastvikt. Men för de som vill ta för sig av kraftigare motorer och andra alternativ som Mercedes 7-G tronoic växellåda som väger en hel del finns tyngre chassin till förfogande, däribland ett chassi som Hymer själv tagit fram med 4200 kilos totalvikt. Priserna är inte spikade än men de första modellerna uppges preliminärt komma till Sverige i maj 2015.
De säkerhetssystem som finns för den halvintegrerade ML-T, exempelvis kollisionsvarning, automatisk avbländning och nyheten sidvindsassistans, finns ännu inte på den helintegrerade varianten, men Hymer uppger att de arbetar febrilt med att göra det möjligt.
Det är de små kompakta Hymer ML-I som får se dagens ljus. De är helintegrerade varianter av ML-T som hade premiär 2014 och hela produktionen av den halvintegrerade modellen som baseras på Mercedes Sprinter sålde slut i ett rasande tempo.
Den nya serien kan precis som ML-T fås med två planlösningar, 560 med tvärställd dubbelsäng och 580 med långbäddar. Bilarna är båda 699 cm långa , 212 cm breda och 290 cm höga. Det är ganska smala med andra ord och passar bra på små slingriga vägar. Motoralternativen är flera men i grundutförande är 313 CDI med 129 dieselhästkrafter standard. Om man vill ha bilen som 3.5 tons bil ska man kanske nöja sig med den och en manuell växellåda om bilen ska ha någorlunda lastvikt. Men för de som vill ta för sig av kraftigare motorer och andra alternativ som Mercedes 7-G tronoic växellåda som väger en hel del finns tyngre chassin till förfogande, däribland ett chassi som Hymer själv tagit fram med 4200 kilos totalvikt. Priserna är inte spikade än men de första modellerna uppges preliminärt komma till Sverige i maj 2015.
De säkerhetssystem som finns för den halvintegrerade ML-T, exempelvis kollisionsvarning, automatisk avbländning och nyheten sidvindsassistans, finns ännu inte på den helintegrerade varianten, men Hymer uppger att de arbetar febrilt med att göra det möjligt.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.