Fiat Professional har utvecklat ett helt nytt insprutningssystem, Multijet II, som ska göra motorerna bränsleeffektivare, ännu körvänligare och ännu tystare. De nya Euro 5-klassade motorer är alltså inte någon modifiering av befintliga produkter, utan helt nya motorer.
Det nya insprutningssystemet arbetar med snabbare spridar som kan ge hela åtta, mycket exakt styra, bränslepulser per arbetstakt. Detta ger en renare förbränning och en lägre bränsleförbrukning – och därmed mindre belastning på miljön.
– Vår mest ekonomiska motor har en förbrukning på 6,4 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 169 g/km, säger Bertrand Noguès på Fiat Professional.
Det nya motorprogrammet består av 4 olika motorer med helt olika karakteristik. Minst är en 2-litersmotor på 115 hk som vänder sig till dem som väljer en liten husbil och vill köra snålt.
Snäppet större är en 2,3-litersmotor som finns med 130 eller 148 hk (den senare har turbo med variabel turbingeometri) som båda utmärker sig för sitt höga vridmoment.
För den som söker extra mycket kraft finns en 3-litersmaskin på 177 hk – även denna med variabel turbingeometri – som även kan kombineras med den 6-växlade Comfort-Matic-växellådan.
Även den passiva säkerheten har förbättrats i Ducato, med bland annat en 120-liters krockkudde på passagerarplatsen som standard. Som tillval finns dessutom sido- och fönsterkrockkuddar.
Mest iögonenfallande är att man nu redan från fabrik kan välja mellan tre olika designer på instrumentbrädan: ”Standard” som är konventionellt svart, ”Techno” med alumniumfärgade detaljer och ”Elegant” med ädelträfärgade detaljer. Vridbara framstolar kan fås från fabrik, och klädseln finns i olika färger.
Läs rapporten från provkörningen och resten av artikeln i nästa nummer av Husbil & Husvagn som kommer ut i butik den 17 maj.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.