Tekniken ska kunna kopplas till fordonets existerande autobromssystem. En platta under bilen aktiveras samtidigt som autobromsen och trycks mot marken genom så kallad downforce – dragningskraft ner i körbanan med 15 000 Newton.
Systemet ska inte påverkas av hur väl däcken fäster vid underlaget vid tillfället, vilket gör att det fungerar lika bra på torra vägbanor som vått eller isigt underlag. I hastigheter upp till 70 kilometer i timmen reducerar Toricellibromsen stoppsträckan med 40 procent.
Största hindret just nu är att inbromsningen blir så kraftfull att bilen behöver extrautrustas så att förare och passagerare klarar av det plötsliga stoppet.
– Även om det ännu är flera steg kvar innan vi kan se Torricelli-bromsen i fullskalig produktion, så är detta ett tveklöst och tydligt exempel på hur innovationer radikalt kan förbättra trafiksäkerheten och rädda liv, framförallt i urbana miljöer, säger Ola Boström, forskningschef hos Autoliv Research i Vårgårda.
Namnet Toricelli kommer från vetenskapsmannen Evangelista Torricelli som verkade under 1600-talet och forskade om vakuum.
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.