För några år sedan ersattes den kritiserade NEDC-körcykeln för att mäta bilarnas förbrukning och utsläpp. Den var extremt optimistisk och speglade sällan verkligheten, vilket innebar att bilarna nästan alltid hade högre utsläpp i verklig trafik än i testlabbet.
NEDC ersattes av en annan körcykel som kallas WLTP och som är betydligt mer realistisk. Men inte heller den ger siffror som stämmer överens med att köra i verklig trafik.
Därför planerar EU att införa ett nytt system som mäter hur mycket bränsle bilarna drar och samlar in informationen medan bilen körs, skriver Dagens Nyheter. Nya bilar som registrerats från och med 1 januari 2021 ska kunna samla in siffror för förbrukning, utsläpp och körsträcka.
Informationen laddas ned när bilen besiktigas eller servas på verkstad. Men systemet går att stänga av på grund av GDPR, en lag om datainsamling och datalagring som gäller inom EU.
De första siffrorna som hämtats in med hjälp av systemet ska publiceras i december 2022.
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.