De senaste fem åren har sex personer från räddningstjänsten omkommit i tjänsten till följd av trafikolyckor, antingen under utryckning eller under räddningsarbete vid en olycksplats på vägen.
Nu har MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), Trafikverket och Brandskyddsföreningen tagit fram en vägledning med rekommendationer för hur säkerheten kan ökas för dem som arbetar vid räddningsinsatser på väg. Allt i linje med Trafikverkets nollvision att ingen ska skadas allvarligt eller dö i trafiken.
– Det här samarbetet är ett sätt för oss inom branschen att ta ett gemensamt ansvar för att skapa en säkrare arbetsmiljö för blåljuspersonal, bärgare och våra entreprenörer. Vägledningen ska bland annat bidra till en ökad kunskap hos räddningspersonalen om hur de kan öka sin egen säkerhet vid olyckor, säger Stefan Björkqvist, chef för Nationell Operativ Ledning på Trafikverket.
Vägledningen riktar sig inte enbart till räddningstjänsten utan även till Trafikverkets personal och fler som arbetar med att ta hand om trafikolyckor.
I vägledningen finns bland annat rekommendationer om hur en olycksplats ska spärras av, hur man avvecklar en avspärrad olycksplats, hur man kör säkert till och från en olycksplats och mycket mer. Rekommendationerna är baserade på erfarenheter från tidigare händelser, befintlig kunskap och särskilt framtagen kunskap.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.