Regelverket införs den 1 december då kommunerna ges möjlighet att införa så kallade cykelgator där särskilda regler gäller. Cykelgatan märks ut med en egen skylt.
På cykelgator ska bilförare anpassa hastigheten efter cyklisterna och högsta tillåtna hastighet är 30 km/tim. Cykelgatorna kommer framför allt dyka upp i täta stadsmiljöer där det inte finns plats för en separat cykelbana.
– Det måste bli smidigare att ta cykeln och jag vill att det ska bli ett transportalternativ för ännu fler. Genom att förbättra och underlätta för cyklande bidrar vi både till en bättre folkhälsa och till ett klimatsmart sätt att resa, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Bilar får inte parkeras längs en cykelgata och bilförare som kör in på en cykelgata har väjningsplikt mot fordon som redan befinner sig på cykelgatan annars kan polisen ge böter.
Sedan tidigare finns regler för så kallade gångfartsområden. Där får bilisten inte köra snabbare än gångfart, bilisten har väjningsplikt mot alla gående och bilar får inte parkeras.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.