Nu är det dags att lära sig en ny förarstödsforkortning, LHI, som betyder Local Hazard Information. Systemet ger genom en varning på instrumentbrädan föraren information om eventuella faror runt hörnet. Systemet arbetar autonomt och tar till olika åtgärder beroende på vilken potentiell fara som finns runt hörnet. Det kan exempelvis vara att krockkuddarna aktiveras, varningslampor som blinkar eller att vindrutetorkarna sätts igång.
– Det som gör Local Hazard Information unik är att bilarna blir uppkopplade via IoT, sakernas internet. Tekniken är inte beroende av appar eller en tredje part. Detta är ett steg framåt. Varningarna är specifika, relevanta och skräddarsydda för att förbättra förarens resa, säger Joerg Beyer, teknisk chef på Ford Europa.
Systemet uppdateras automatiskt genom en säker uppkoppling till molnet via FordPass Connect-modemet. Fords teknikpartner HERE Technologies driver den molnbaserade plattformen som samlar in information från flera bilfabrikat.
Ju fler som är uppkopplade till nätverket, desto större är effektiviteten i systemet. När många fordon får samma varning får andra i närheten information om händelsen via molnet, vilket gör det möjligt för föraren att minska hastigheten eller vidta lämpliga åtgärder. Informationen är dessutom inte bunden till specifika tillverkare utan kan delas mellan olika tillverkares fordon.
Annan information kommer från offentliga myndigheters databaser och trafikrapporter för att kunna förse föraren med fler varningar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.