Nästa artikel
Ny storsatsning digitaliserar upplevelser inom friluftsliv
NYHETER

Ny storsatsning digitaliserar upplevelser inom friluftsliv

Publicerad 14 september 2020 (uppdaterad 14 september 2020)
I veckan lanserades Nordic Outdoor Adventures som med stöd från bland annat Almi kommer att utveckla en plattform för friluftsintresserade konsumenter.

Marknaden inom friluftsliv växer starkt både nationellt och internationellt. Bara i Sverige omsätter friluftslivet årligen omkring 75 miljarder och växer med mer än tio procent årligen. Det finns en tydlig trend att allt fler människor söker sig till en aktiv fritid som främjar hälsa, välmående och hållbarhet. Behovet finns även bland företag och organisationer som vill kombinera konferenser och möten med meningsfulla aktiviteter utomhus. Trenden och tillväxten har varit stark de senaste åren och situationen med Coronapandemin har ytterligare lett till ett ökat intresse, att komma ut i naturen.

Idag finns en mängd friluftsaktiviteter som bildar ett slags ekosystem av friluftslivupplevelser. Ambitionen med Nordic Outdoor Adventures, är att tillgängliggöra detta ekosystem för miljontals användare genom en digital plattform. En app kommer lanseras under våren 2021 som ger friluftslivsutövare inspiration, information och insikter inom outdoor. Relevant innehåll i form av destinationer, vandring, paddling, cykling, jakt, fiske, matlagning, kartor, events, kalendarium med mera ska samla användare och marknadsaktörer på en och samma plats och skapa en samling runt en digital lägereld.

– Vi tror starkt på att vi kan förbättra miljontals människors friluftslivsupplevelser med en sofistikerad digital platform säger Linus Granborg, CPO Nordic Outdoor Adventures och COO Levels. 

Laxå kommun som ansvarar för nationalparken Tiveden är först med att skriva avtal med Nordic Outdoor Adventures. Med plattformens hjälp är tanken att inspirera till ett rikt friluftsliv oberoende av säsong.

Renata Chlumska, en svensk äventyrare, bergsbestigare och föreläsare medverkade på lanseringen av Nordic Outdoor Adventures och underströk betydelsen av vardagsäventyret.

– Det behöver inte vara så extremt som att bestiga Mount Everest utan kan snarare vara så enkelt som att tillsammans med barnen efter skolan ge sig ut till närmsta grönområde. Äventyret finns inte längre bort än runt hörnet, säger Chlumska. 

Med fokus på äventyret vill Nordic Outdoor Adventures transformera friluftslivsupplevelsen och samla personer och företag inom friluftsliv, fiske och jakt kring lägerelden både live och digitalt. Erfaren eller inte, appen ska låta friluftsentusiaster upptäcka vad Nordens fantastiska friluftsliv har att erbjuda.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.