Det finns ännu ingen bild på husbilen men här är ett exempel på fabrikatets nuvarande produktion.

Nästa artikel
Ny husbil till Sverige?
NYHETER

Ny husbil till Sverige?

Publicerad 1 april 2015 (uppdaterad 2 april 2015)

Det finns ännu ingen bild på husbilen men här är ett exempel på fabrikatets nuvarande produktion.

APRIL, APRIL. Kineserna ger sig även in i husbilsbranschen i spåren av den ökande försäljningen enligt ett pressmeddelande. Det nya basfordonet, vars bilder offentliggörs om två veckor, erbjuds till ett klart lägre pris än de nuvarande jättarna.
Som första tidning kan nu Husbil & Husvagn tillkännage att det introduceras ett nytt husbilsfabrikat som årsmodell 2016.

Det är den kinesiska fabriken ZhaongHoa som ger sig in i leken med en basbil kallad Europe som är snarlik Fiats Ducato-serie men den erbjuds till ett pris runt hälften av vad som hittills varit vanligt.

Utrustningsnivån anges som jämförbar med de idag vanliga basfordonen vilket är förväntat då en stor del av utrustningen är lagstadgad så det blir förstås krockkuddar och ABS men även sidvindsstabilisering, något som Mercedes hittills varit ensamma om. Dessutom kommer man med den nya tekniken för bullerbekämpning i bodelen, en teknik som till och med flyget tvekat att börja använda även om den utvecklats redan för flera år sedan. En annan finess är de punkteringssäkra däcken, något vi hittills bara sett på dyra personbilar.

Bilen blir 6,9 meter lång, 2,45 meter bred, halvintegrerad och även bodelen byggs i Kina för att även detta ska kunna utföras av arbetskraft som inte är lika välbetald som de i Europa. Detta kommer säkert att kunna utgöra ett hot mot de fabrikanter som nu flyttat bodelstillverkningen till östra Europa för att kunna hålla konkurrenskraftiga priser. Inte ens Östeuropeiska löner kan matcha de i Kina.

Det blir förstås kinesiskt tvärsigenom, kylskåp, toalett och värmesystem är också från Kina för att hålla prisnivån på en hittills osedd låg nivå. Inredningen präglas av lagom elegans med läderinslag i klädseln, LED-belysning och ljudnivån hålls även låg med en heltäckande matta vilket dock kan uppfattas som tveksamt från en del köpare.

Som färdig husbil räknar kineserna med en prisnivå runt 30.000 euro, vilket borde innebära ett svenskt pris runt 280.000 kronor. Inredningen håller västeuropeisk standard och stil, kineserna har ju efterhand skaffat sig god kunskap i fordonsbyggande, det är bara att titta på Volvos nya ägare. ZhaongHoa har för övrigt goda kontakter med Volvos kinesiska ägare och tanken är att vissa av deras återförsäljare ska marknadsföra och sälja det nya fabrikatet.

Vi ser med spänning fram mot de första provkörningarna då vi verkligen kan avgöra om pressmeddelandet stämmer. Bilder kommer att släppas om ungefär två veckor och de första provkörningsexemplaren ska finnas på plats i god tid inför försäljningsstarten i höst och Sverigepremiären blir på Elmia. Fabrikens nuvarande produktion borgar för hög kvalité.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.