Lurendrejeriet för att sälja tjänster om fordonsuppgifter fortsätter. Det gäller i grunden att ta betalt för tjänster som Transportstyrelsen ofta erbjuder gratis men Fordonkollen drar det ytterligare ett varv. Fordoninfo uppges inte ens skicka ut den beställda rapporten om bilens historik som de vill ha 199 kronor för. Tidigare fanns en liknande sajt, Transportkollen, en sajt som tog betalt för tjänster som är gratis eller betydligt billigare hos myndigheten Transportstyrelsen.
Hemsidan erbjuder även fordonsinfo om utlandsregistrerade bilar, något som annars är svårt att få fram eftersom många länders bilregister är låsta för privatpersoner. Sverige har ett av de mest öppna registren och med undantag av reglerna för GDPR som är avsett att skydda personuppgifter kan det mesta som gäller fordonet fås fram via Transportstyrelsens datatjänster. Det går dock att få uppgifter om ägare via Bilregistrets kundtjänst på telefon. Vi rekommenderar alla som ska köpa en bil privat att sätta sig in i regelverket och som princip inte betala handpenningar eller köpeskillingen förrän vid ägarbytet och överlämnandet av fordonet. Visa inte heller registreringsbeviset så att spekulanten får tillgång till behörighetskoden eller låt inte denne fotografera av det. Långt ifrån alla blir lurade men försiktighet är en dygd.
Ett vanligt förfaringssätt är att säljaren vid första telefonsamtalet eller vid en ganska snar motringning hävdar att många är intresserade av fordonet men att spekulanten kan få köpa fordonet mot att denne betalar in en handpenning omedelbart. Är priset uppseendeväckande lågt kan det låta lockande men spekulanten vet oftast inte om fordonet är säljarens eller ens existerar.
Flera läsare har varit i kontakt med vår förlagskollega Vi Bilägare samt olika bilforum om Fordoninfo för att varna andra. De beskriver att de har blivit uppringda av ”spekulanter” som absolut vill ha ett utdrag från just den här hemsidan men någon rapport kommer aldrig.
Konsumentverket är beroende av att den här typen av sajter anmäls av privatpersoner, har juristen Charlotte Söderlund tidigare sagt.
– Vi försöker agera så fort vi kan när vi ser att konsumenter har blivit vilseledda. Det är dock svårt att förhindra att nya liknande webbsidor skapas, så det gäller att vi är snabba med att agera.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.