På nyare bilar med snygga LED-ljusslingor i fronten finns en funktion som slår på huvudstrålkastarna samt bakljusen när "det behövs". Problemet är att systemet inte tycker det behövs i dimma.
Vi har blivit så vana vid att alla fordon kör med sina lysen tända att det finns stor risk att vi blir överraskade när någon förare har missat detta. För att det inte skall hända slås lyset på automatiskt och när de nyaste systemen inte gör det tänker vi helt enkelt inte på det. Därför blir släckta bakljus tyvärr allt vanligare i dag och kan i vissa situationer, som dimma, vara en stor trafikfara.
Det kan nog vara så att många inte är medvetna om att bakljusen på deras nya bil inte är tända i dagsljus. För att tända dem krävs att du aktivt tänder dem. Första gången jag gick runt en av våra testbilar med LED-ljus trodde jag att det var något fel när jag upptäckte att bakljusen inte var tända. Men, handen på hjärtat, när gick du runt bilen själv senast för att se att allt är ok? Det är nog förbehållet oss testnördar och en mycket liten skara att göra en så kallad säkerhetskontroll. Hur obligatorisk den än är.
Räkna inte heller med att den som sålt bilen till dig tänkte på att tala om hur det nya snygga LED-ljusen ersätts av halvljuset i olika vädertyper och ljus. Så har du en bil med nya fiffiga LED-varselljus får du helt enkelt tända bakljusen manuellt nästa gång det blir dimma.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.